اخبار

در سه سال گذشته تنها یک نوزاد تالاسمی ماژور در استان به دنیا آمده است

در سه سال گذشته تنها یک نوزاد تالاسمی ماژور در استان به دنیا آمده است
مرکز تشخیص پیش از تولد بیماری های ژنتیکی دانشگاه به عنوان تنها مرکز غرب کشور به بیماران استان کرمانشاه و استان های همجوار ارائه خدمت می نماید.

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی و مرکز تشخیص پیش از تولد بیماری های ژنتیکی دانشگاه به عنوان تنها مرکز غرب کشور به بیماران استان کرمانشاه و استان های همجوار ارائه خدمت می نماید.

موسس و مسوول فنی مرکز با اعلام مطلب فوق گفت : بخش مولکولی و تشخیص قبل از تولد PND این مرکز از سال 1388 با تایید مراجع ذیربط راه اندازی گردیده و به عنوان یکی از مراکز منتخب کشور در تشخیص بیماری تالاسمی پیش از تولد تلاش نموده است به گونه ای که در سه سال گذشته تنها یک نمونه نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور در استان به دنیا آمده است.

دکتر رضا علی بخشی در گفتگو با خبرگزاری " وب دا " کرمانشاه  با اشاره به کنترل تولد بیماران تالاسمی در استان و کاهش قابل ملاحظه آن یکی از علت های تولد نوزادان مبتلا را در گذشته هزینه های سنگین آزمایشات عنوان کرد و گفت : بررسی نمونه های آلفا و بتا تالاسمی در این مرکز که یک مرکز دولتی است با احتساب بیمه ، هزینه ها تقریبا رایگان می باشد ،  در حالیکه خانواده هایی که بدین منظور به تهران می روند متحمل پرداخت هزینه های میلیونی در مراکزی که عمدتا خصوصی هستند ، می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین از راه اندازی آزمایشات تشخیص پیش از تولد مبتلایان به فنیل کتونوری در مرکز پیش گفته خبر داد و گفت : از جمله برنامه های آتی این مرکز توسعه امکانات برای سایر بیماری ها از جمله سرطان ها است.

وی یکی دیگر از بخش های این مرکز را تشخیص بیماری های عفونی و ویروسی از طریق PCR  از جمله بررسی بیماری هپاتیت B و C عنوان کرد و گفت : ما در این بخش به دنبال ارجاع پزشک با انجام آزمایشات دقیق تعداد یا لود ویروس را به پزشک گزارش می نماییم تا برای درمان و پایش بیماری برنامه درمانی خود را به اجرا در آورد.

دکتر علی بخشی همچنین به پاره ای از کمبودها در این مرکز منحصر به فرد در غرب ایران پرداخت و مسئولان را برای حل این مشکلات  فراخواند و گفت : تعداد مراجعان این مرکز بسیار بیشتر از توانایی آن بوده و عده ای ناچار باید برای انجام آزمایشات لازم به مراکز دیگری در تهران مراجعه نمایند که این امر می تواند با توسعه تجهیزات و نیروی انسانی مرتفع گردد.

دکتر رضا علی بخشی  

9

10 

16 

15 

14 

13 

12 

11 

۲ بهمن ۱۳۹۱ ۰۹:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید