اخبار

چهارشنبه سوری در راه است... به استقبال خطر نرویم !

چهارشنبه سوری در راه است... به استقبال خطر نرویم !
دو خطر ، چهارشنبه سوری را تهدید می کند یکی خطرات جانی در اثر انفجار و یکی خطر از بین رفتن این سنت تاریخی

چهارشنبه سوری

هشدارها تکراری است ، اما باید بازهم تکرار شود

 

چهارشنبه سوری ، رسم دیرینی است که ایرانیان در طول سال ها با آتش بازی و رسومی مثل قاشق زنی و پریدن از روی آتش آن راحفظ کرده اند. ریشه و اصل این مراسم به ایرانیان عصر باستان برمیگردد اما چند سالی است که بر این سنت های لطیف ایرانی ، انفجار و نارنجک و مواد محترقه هم اضافه شده و آنقدر فراگیر ، که لطافت و صمیمیت این سنت تاریخی را تحت الشعاع قرار داده است. در حقیقت دو خطر ، چهارشنبه سوری را تهدید می کند یکی خطرات جانی در اثر انفجار و یکی خطر از بین رفتن این سنت تاریخی

همه ساله مراسم چهارشنبه سوری در کشور با شور و هیجان بیشتری برگزار می شود و در این میان ابزار و وسایلی که برای برپایی این جشن مورد استفاده مردم و یویژه جوانان و نوجوانان قرار می گیرد متنوع تر و کوچک تر اما خطر ناک تر و صدای انفجارشان مهیب تر می شود.

اگر سال ها پیش ، جمع شدن دوستان و فامیل دورهم ، مراسم قاشق زنی و روشن کردن بوته های کوچک آتش و پریدن از روی آن ، به شبهای چهارشنبه سوری رونق می داد اما اکنون دیگر سال هاست که خاطره آیین کهن چهارشنبه سوری با صداهای مهیب انفجار نارنجک های دست ساز ، ترقه و دینامیت در کوچه و خیابان بتدریج به فراموشی سپرده می شود.

با رعایت نکات ایمنی زیر هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه سوری لذت ببرید و هم از خطرات احتمالی آن اجتناب کنید:

 

1-  تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولاً در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید.

2-     از پرتاب فشفشه ، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان ، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید.

3-  از آتش زدن لاستیک ، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر ، کوچه و خیابان خودداری کنید چرا که ضمن آلودگی شدید هوا، سایر خطرات را هم در بر دارد.

4-  آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها ، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی ، درصورت کمترین نشت از وسایل نقلیه ، و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

5-     از مواد محترقه و منفجره ، ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید.

6-     ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجدداً روشن نکنید.

7-     هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید.

8-  از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب هایتان اجتناب کنید بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب ، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتشگیری پایین بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببار می آورند.

9-     این مواد را در داخل وسایل با پوشش شیشه ای و یا قوطی های فلزی منفجر نکنید.

10- از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسولها ، اسپری حشره کش و ...) و وسایل شیشه ای مانند شیشه ، آمپول ) و قوطی های فلزی (مانند قوطی های اسپری و کنسرو) به درون آتش جدا بپرهیزید زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری ، ذرات آن پرتاب و وارد چشم می شود.

11- حتما از عینک و دستکش محافظ استفاده کنید.

12- وجود یک کپسول اطفاء حریق در نزدیک محوطه آتش ضروری است

13- قبل از ترک محل روشن کردن آتش ، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده و باقیمانده آنرا حتماً توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید.

14- والدین با حضور در کنار فرزندان ، آنان را در برپایی مراسم چهارشنبه سوری با لذت اما بدون خطر همراهی نمایند.

 

حوادث گذشته در مراسم چهارشنبه سوری بیانگر اتفاقات دلخراشی نظیر قطع عضو ، سوختگی ، بیهوشی ، انفجار ، آتش سوزی و گاه مرگ است. پس بهتر است از برپایی آتش عظیم و غیر قابل کنترل خودداری کرده و در صورت بروز هرحادثه با شماره 125 آتش نشانی تماس گرفته شود.

۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید