اخبار

دکتر نیکبخت : تلاش درجهت کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان نقش اصلی ماماست.

دکتر نیکبخت : تلاش درجهت کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان نقش اصلی ماماست.
ماماها باید سعی کنند آمار جراحی سزارین را پایین بیاورند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

نقش اصلی ماما ، تلاش درجهت کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در مراسم ویژه گرامیداشت روز ماما که با حضور جمع کثیری از ماماها برگزار گردید گفت: نقش اصلی ماما تلاش در جهت کاهش مرگ مادران باردار و نوزادان است که از طریق نظارت و آموزش عملی می شود.

به گزارش خبرگزاری وب دا کرمانشاه دکتر محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه  در مراسم گرامیداشت روز ماما گفت: ماماها باید آنقدر بر مادران باردار نظارت کنند و از خطراتی که او را تهدید می کند با آموزش و با آگاهی بخشی پیشگیری کنند که کسی بخاطر عدم مراقبت آنها فوت نشود.

رئیس دانشگاه افزود: ماماها باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مادران باردار را نسبت به محاسن زایمان فیزیولوژیک و معایب و عوارض ناشی از جراحی زایمان سزارین مطلع سازند.

وی افزود: سزارین به دلیل بیهوشی عوارض دارد و خود عمل جراحی هم ممکن است با عفونت همراه شود و علاوه برآن برای خانواده ها و دولت هم بار مالی هنگفتی به همراه دارد که ماماها باید سعی کنند آمار جراحی سزارین را پایین بیاورند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که برای مراجعه به ماما وجود دارد عدم پذیرش خدمات مامایی از سوی بیمه هاست و مردم برای بهره مندی از بیمه ها مستقیماً به متخصصان زنان و زایمان مراجعه می کنند و بدین ترتیب مامایی در سایه متخصصان قرار گرفته و در جامعه آنچنان که باید و شاید خدمتش شناخته شده نیست.

دکتر نیکبخت اضافه کرد: ماما، پزشک، مسئولان و همه افرادی که به نحوی در کار مادران باردار دخیل هستند باید با احساس مسئولیت و همکاری از مرگ مادران باردار جلوگیری کنند تا بچه بدون مادر که آینده اش معلوم نیست در جامع افزایش پیدا نکند.

وی در پایان عملکرد ماماها در شهر و روستا را خوب ارزیابی و با قدردانی از آنها اظهار داشت: شما باید با مادران باردار دوست شوید و رابطه عاطفی برقرار کنید و فقط به امر ویزیت توجه نکنید. زنان باردار باید احساس کنند صاحب دارند مسئول دارند که آنها را رصد و کنترل می نمایند.

درپایان از تعدادی از ماماهای نمونه کشوری و پیشکسوت با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

در مراسم قید شده: دکتر بهمن روشنی معاون امور درمان دانشگاه نیز با وظایف ماماها و تأثیر آنها در ارتقاء نظام سلامت اشاره کرد و از انجمن مامایی استان نیز خانم مستوفی با تبریک روز ماما با بیان برخی خدمات ارائه شده توسط ماماها از مسئولان خواست برای موفقیت بیشتر به آنها اعتماد کرده و اعتماد به نفس بدهند.

2 

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۳:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید