دیابت مهمترین بیماری غیرواگیر در کشور است 
رییس هشتمین کنگره بین المللی غدد ایران گفت: هم اکنون بیماری دیابت که شیوع آن در برخی شهرها در افراد بالای ۲۰ سال به ۲۰ درصد هم می رسد، مهمترین بیماری غیر واگیر در کشور است.   

به گزارش روز شنبه ایرنا از هشتمین کنگره بین المللی غدد درون ریز، دکتر “فریدون عزیزی” گفت: به علت کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب هر ساله بر تعداد افراد دیابتی اضافه می شود و شیوع اختلال تحمل گلوکز و دیابت در بین افراد بالای ۲۰ سال کشور حدود ۲۰ درصد است که شیوع کشوری آن ، اندکی کمتر از این میزان است.
وی افزود: در مناطق روستایی به علت تغذیه سالم و تحرک بیشتر ، میزان شیوع آن به ۴ تا ۸ درصد کاهش می یابد، اما روند رو به گسترش این بیماری در کشور بسیار نگران کننده است.
عزیزی یادآور شد: در هشتمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم که هم زمان با دومین کنگره آندوکرینولوژی (غدد درون ریز) و دیابت عرب و ایران از پنجم تا هشتم آبان در سالن همایش های رازی برگزار می شود، جدیدترین دستاوردهای علمی برای درمان این بیماری ها برگزار می شود.
رییس هشتمین کنگره بین المللی غدد ایران و دومین کنگره آندوکرینولوژی دیابت عرب و ایران ادامه داد: در این گردهمایی، دانشمندانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا، ترکیه، یونان، مالزی و سوریه نتایج دستاوردهای جدید و تجربیات خود را طی هفت سخنرانی جامع و ۱۲ سمپوزیوم علمی ارایه می کنند.
وی گفت: حدود ۲۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این کنگره رسیده است که از میان آنها ۶۰ مقاله برای ارایه به صورت شفاهی و ۱۰۰ مقاله برای ارایه به صورت پوستر پذیرفته شده است.
بیماری های غده تیروئید، دیابت قندی، سندروم متابولیک و چاقی، اختلالات چربی های خون، بیماری های غده هیپوفیز، بیماری های غدد آدرنال، آندوکرینولوژی سیستم تولید مثل و بیماری های متابولیک استخوانی از مهمترین محورهای مورد بررسی در این کنگره است که طی سه روز اول این کنگره به زبان انگلیسی ارایه می شود.
عزیزی یادآور شد: هم زمان با هشتمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم ، دومین کنگره آندوکرینولوژی و دیابت عرب و ایران نیز در همین محل برگزار می شود که تقریبا مباحث هر دو کنگره یکسان است . اولین دوره این کنگره نیز سال گذشته به میزبانی سوریه برگزار شد.
* طرح موفقیت آمیز یددار کردن نمک خوراکی در کاهش موارد گواتر
عزیزی یادآور شد: تا حدود ۲۰ سال قبل ، مهمترین بیماری غدد در ایران گواتر بود به طوری که ۵۶ درصد دانش آموزان به این بیماری مبتلا بودند که با اجرای طرح ید دار کردن نمک خوراکی، این بیماری کاهش یافت.
وی ادامه داد: امروزه شیوع گواتر به کمتر از ۱۰ درصد در افراد بالغ رسیده و شیوع آن در بین دانش آموزان نیز به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است.
وی گفت: شیوع این بیماری هنوز در بین بزرگسالان بیش از دانش آموزان است و به خصوص در برخی مناطق کوهستانی کشور این بیماری همچنان شایع است که مساله مهم در این خصوص ادامه مراقبت و کنترل این بیماری با توزیع مناسب نمک ید دار در کشور است.
این کارشناس خاطر نشان کرد: اگر در نظارت بر حسن اجرای این برنامه کوتاهی شود دوباره شیوع این بیماری گسترش می یابد، چنانچه برخی کشورهای آسیای میانه و حتی استرالیا با غفلت از اجرای مناسب این برنامه دچار آسیب هایی شده اند.
عزیزی اضافه کرد: اکنون از هر ۲۰ نفر یکی یعنی حدود ۵ درصد نسل جدید در کشور به بزرگی غده تیروئید و گواتر مبتلا هستند که شیوع آن در زنان بیشتر و بین ۴ تا ۸ درصد است و در مردان کمتر و بین ۲ تا ۴ درصد است.
وی گفت: درحال حاضر با کنترل قابل قبول بیماری گواتر در کشور مهمترین بیماری مرتبط با غدد در کشور، دیابت است.