اخبار

انشاءاله داوطلبین گروه کوهنوردی دانشگاه در دهه اول شهریور ماه 1392 قله خشچال استان قزوین را فتح می کنند

انشاءاله داوطلبین گروه کوهنوردی دانشگاه در دهه اول شهریور ماه 1392 قله خشچال استان قزوین را فتح می کنند
پذیرفته شدگان جهت اطلاع بیشتر می توانند با آقای بابک بهرامیان کارشناس حقوقی شاغل در ساختمان ستاد دانشگاه به شماره تماس 09183351263 هماهنگی نمایند

  کوه خشچال 4180 متر  

    موقعیت جغرافیایی:قله خشچال در سلسله جبال البرز غربی در شمال دره الموت وآبادی های زوارد شت اوان قرار گرفته است.

بررسی توپوگرافی قله:خشچال دارای برج های بلند صخره ای با دیواره های بزرگ شمال برفچال ها و ارتفاع قابل ملاحظه اش برفراز دره الموت برروی خط الرأس اصلی البرز غربی قرارگرفته است. قله از سمت شرق توسط کوه گی جکین به قله 4250 متر سیالان و از سمت غرب توسط گردنه های متعددی به سرخه کوه هیر و نهایتاً به کوه دُرفک متصل می گردد. یال شمال خشچال که به طور قابل ملاحظه ای ازشمال قله اُفت می کند پس از پلهم دشت به قله بزاُبن ودر انتها به قله 3620 متری سماموس و دره اشکورات می رسد.

ویژگی مهم: از جمله مهمترین ویژگی خشچال باید از دریاچه زیبا و بزرگ اوان در کوهپایه قله نام برد.

برای رفتن به دریاچه اوان بعد از شهر قزوین یک تابلوی بزرگ شما را به قلعه الموت راهنمایی می کند که از آنجا ۱۰۸ کیلومتر تا قلعه فاصله دارید و بخاطر دره­ها و پرتگاه­ها و باریک بودن جاده این مسیر بین ۲ تا ۳ ساعت  طول می­کشد. در مسیر الموت دو شهر قرار دارد: بعداز عبور آبادی های کورانه -شینقِرـ میانبر ـ رشتقون-رزجرد وگردنه قسطین لار با پیچ و خم های متعدد به داخل دره سرازیر می شویم .

1-رجایی‌دشت که حدود 45 کیلومتر تا قزوین فاصله دارد.

2- معلم‌ کلایه که مرکز الموت بالا است و حدود ۷۰ کیلومتر تا قزوین فاصله دارد. همچنین در این دو شهر پمپ بنزین وجود دارد.

بعد از گذشتن از رجایی‌دشت در دو راهی دیکین جاده 2 قسمت می‌شود، راه سمت راست مستقیم به سمت قلعه الموت می‌رود و راه سمت چپ بعد از طی 10 کیلومتر به دریاچه اوان می­رسد.راه آسفالته با عبور از آبادی دیکین قبل از مرکز الموت یعنی معلم کلایه، از سمت چپ وارد جاده زواردشت شده با طی 5 کیلومتر به آن می رسیم.

دریاچه زیبای اوان در استان قزوین و در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷5 کیلومتری و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد شهر قزوین قرار دارد وهمچنین مسیر دسترسی به این منطقه آسفالت شده و بسیار پرپیچ و خم و شیب دار است. این دریاچه که بیش از هفتاد هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و هشتصد متری از سطح دریا واقع شده‌است. طول آن در طویل‌ترین قسمت ۳۲۵ متر و عرض آن ۲۷۵ متر می‌باشد. اوان در لغت به معنای محل گردآمدن آب است. آب دریاچه دائمی و شیرین است و انعکاس پوشش گیاهی اطراف دریاچه در آب منظره زیبایی پدید آورده است. منبع تأمین آب دریاچه تنها چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه می­باشد و بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می‌شود اما به صورت سطحی و کم. غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده‌است. عمیق‌ترین بخش آن به عمق 7.5 متر می‌باشد که در جنوب شرقی آن واقع شده‌است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا بیست متر تخمین زده‌اند. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهی‌گیری، آب‌تنی و قایق‌رانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

-برای رسیدن به قله مرتفع خشچال ، از کنار دریاچه ، دو مسیر صعود وجود دارد: مسیر اول از طریق راهی است که از بالای دریاچه به طور مستقیم تا قله پیش می رود و مسیر دوم از درون دره زواردشت تا زیر قله ادامه می یابد. این مسیر به محلی به نام " چشمه گلپری" می رسد که علاوه برچشمه ، دارای پوشش انبوهی از بوته زارهای گلپر نیز هست.

 12

 : داوطلبین

 

1234567

  سیامک    پُردلی     نادر    منتظریانی        محمد     داهیم              محمد      خزایی       مجید   لرستانی     کامیار   رستم آباد          نوذر محمدی

 

810

  بابک    بهرامیان          حاجی   رنجبر       حجت اله امجدیان   خلیل  منصوری(راننده)

در صورت دریافت عکس پرسنلی همنوردان عزیز  نسبت به درج آن در تصویر فوق اقدام بعمل خواهد آمد.

 زمان حرکت :پس از اقامه نماز صبح(اول وقت) روز چهارشنبه تاریخ 06/06/1392 در ساختمان شماره یک ستاد دانشگاه

 

 

۲۶ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۴:۳۷
وب دا کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید