اخبار

23 مهر ماه روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است

23 مهر ماه روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است
دکتر دارابی : در حال حاضر افزایش مقاومت دارویی وعدم پاسخ به آنتی بیوتیک های خط اول درمان سل و همزمانی این بیماری با ویروس HIV دو موضوع مهم و مطرح در رابطه با درمان این بیماری می باشند

پزشک هماهنگ کننده سل وجذام در خصوص روز ملی مبارزه با سل عنوان داشت : این روز  فرصتی است مناسب برای یادآوری بیماری خفته ای که اکنون در حال بیدار شدن به صورت جهانی می باشد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

دکتر دارابی گفت : سل یک بیماری عفونی است که توسط دسته ای از  مایکوباکتریوم ها خصوصا" مایکوباکتریوم  توبرکلوزیس ایجاد می شود. اغلب ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد ولی در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد.این  بیماری تقریباً همیشه از راه تنفس انتقال می یابد. یعنی از فرد مبتلا به سل ریوی اسمیر خلط مثبت به افراد سالم منتقل می شود . سازمان جهانی بهداشت ، سل را یک فوریت جهانی اعلام کرده است زیرا با پیدایش و انتشار باسیلهای مقاوم به چنددارو مجددا خطر تبدیل بیماری سل به یک بیماری غیر قابل علاج مطرح است .  

وی در ادامه افزود: در حال حاضر افزایش مقاومت دارویی وعدم پاسخ به آنتی بیوتیک های خط اول درمان سل  و  همزمانی این بیماری با ویروس HIV  دو موضوع مهم و مطرح در رابطه با درمان این بیماری می باشند. در سل مقاوم به درمان با نام علمی MDR-TB شانس موفقیت درمان به نصف می رسد و از طرف دیگر هزینه های درمان این نوع سل چندین برابر هزینه های سل معمولی می باشد در ضمن در بیماران مبتلا به HIV شانس ابتلا به سل مقاوم به درمان بیشتر از افراد غیر مبتلا به این ویروس می باشد .

دکتر دارابی گفت : با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به سل از اقشار ضعیف جامعه می باشند، درآستانه این روز با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در نظراست سبدغذایی حاوی پروتئین ، میوه و سبزیجات تازه بصورت ماهیانه و به مدت یک سال به 90-80 نفراز بیماران مسلول تحت درمان استان ، تحویل داده  شود ، لذا پیشاپیش از زحمات صمیمانه ریاست محترم کمیته امداد امام خمینی (ره ) جهت غنی سازی برنامه غذایی این بیماران قدر دانی می گردد .

۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید