اخبار

دکتر محمدرضا نیکبخت : مهمترین هدف روز جهانی غذا را افزایش تولید خصوصا در بخش کشاورزی است.

دکتر محمدرضا نیکبخت : مهمترین هدف روز جهانی غذا را افزایش تولید خصوصا در بخش کشاورزی است.
همایش روز جهانی غذا با حضور جمعی از مسئولین و مدیران و کارشناسان فنی واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه، امروز (اول آبان) در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

همایش روز جهانی غذا با حضور جمعی از مسئولین و مدیران و کارشناسان فنی  واحدهای صنایع غذایی استان کرمانشاه، امروز (اول آبان) در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد.

دکتر محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این مراسم مهمترین هدف روز جهانی غذا را افزایش تولید خصوصا در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات هدر می رود، ادامه داد: افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین کاستن از ضایعات این محصولات می تواند تاثیر بسزایی در کاهش میزان گرسنگان داشته باشد.

نیکبخت غذا را از مهمترین نیازهای حیاتی انسان و جامعه عنوان کرد و افزود: فرد بدون غذا نمی تواند انسانی سالم و کارآمد باشد و جامعه ای که افراد آن سالم نباشند به توسعه پایدار، رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیارد نفر گرسنه در جهان وجود دارد، اظهار داشت: هر سال 105 میلیون نفر به تعداد گرسنگان جهان اضافه می شود که این تعداد بیشتر مربوط به کشورهای فقیر و در حال توسعه جهان است.

دکتر نیکبخت معتقد است: روز جهانی غذا باید جرقه ای برای توجه به گرسنگان جهان و تلاش برای کاهش تعداد آنها باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از دلایل افزایش گرسنگی درجهان را کاهش تولید محصولات کشاورزی و یا ناموفق بودن مزارع دانست و یادآور شد: ناکارآمدی مزارع ممکن است ناشی از سموم، آفات و یا میکروبهایی باشد که باعث بی کیفیتی محصولات کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: سیل و خشکسالی نیز از دیگر دلایل از بین رفتن محصولات کشاورزی و کاهش تولید است.

نیکبخت تصریح کرد: در حال حاضر دو مشکل در خصوص تغذیه در جهان وجود دارد، اول اینکه عده ای به دلیل پرخوری به بیماریهای لوکس مربوط به پرخوری و افزایش چربی دچار می شوند و دوم اینکه عده ای دیگر به دلیل کم خوری و لاغری و کمبود ویتامینهای ناشی از آن با مشکلات فراوانی مواجه اند.

وی با تاکید بر اینکه باید مواد غذایی مناسب و سالم در اختیار خانواده ها قرار گیرد، ابراز امیدواری کرد روز جهانی غذا تلنگری برای تشویق همگان به رفع گرسنگی در جهان باشد و افرادی که درآمد مالی خوبی دارند به کسانی که از نظر غذا در مضیقه اند، کمک کنند.

در ادامه این مراسم دکتر پیمان پاکزاد رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، وظیفه معاونت غذا و دارو دانشگاه را ارتباط صنعت با دانش، علم و پژوهش دانست و گفت: با نگاهی دانش محور تلاش می کنیم صنایع استان را به سمت غذاهای فراسودمند ببریم.

 به گفته این مسئول در همین راستا امروز از نوشابه زمزم با کربو هیدرات کاهش یافته، نوشابه تهیه شده بر پایه عرقیات گیاهی، شیرینی های دیابتیک و سوسیس و کالباس با نمک و نیترید کاهش یافته رونمایی خواهد شد و همچنین شناسه دار کردن نان کردی زردویی از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال راه اندازی دفتر تحقیقات کاربردی و همچنین برگزاری نمایشگاه های بین المللی غذا و صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه هستیم.

پاکزاد در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه کسب و کار افزود: باید تحقیقات صنایع غذایی را با حمایت به سمت کاربردی شدن و سود دهی ببریم.

رییس انجمن صنایع غذایی استان کرمانشاه نیز از فعالین صنایع خواست برای پیگیری مطالبات و حل مشکلات خود به تجمیع روی آورند و خواسته های خود را از مسئولین طلب کنند.

پروین رضایی با اشاره به سود فراوان تسهیلات بانکی که صنایع غذایی را به سمت مرگ می برد، اظهار داشت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها توجهی به صنایع غذایی نشد و یارانه این بخش هنوز واگذار نشده است.

وی معتقد است وجود سازمانهای مختلف برای کنترل صنایع غذایی مشکلات فراوانی را برای فعالین این عرصه ایجادکرده است.

رضایی ادامه داد: آنچه  انجمن ها را ضعیف می کند، متحد نبودن و عدم تشکیل تشکل های مختلف برای تحقق خواسته هاست و صنعت غذا برای حل مشکلات خود احتایج به یک صدا شدن دارد.

در پایان این مراسم از صنایع برتر غذایی استان کرمانشاه از جمله شرکت آرد اطلس، فراورده های لبنی دالاهو، فراورده های لبنی بیستون، فراورده های گوشتی بیستون، شرکت پویش چاپ کرمانشاه، کارخانه نان برنجی پزی علی رضا و حمیدرضا شکرریز، شرکت آرد خوشه گندم، مجتمع کشت و صنعت روژین تاک، کارگاه روغن کرمانشاهی رخزادی فر، شرکت زمزم کرمانشاه، شرکت آرد سعید، محصولات غذایی صدف، کارگاه نان برنجی پزی گلریز صفایی، آب معدنی کیمیا، مجتمع کشت و صنعت گره بان، محصولات بهداشتی گل مریم صحنه و گلچین آرد کنگاور ، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت نازگل همچنین مسئولان فنی این صنایع و جمعی از پیشکسوتان اصناف صنایع غذایی تقدیر به عمل آمد.

 

۱ آبان ۱۳۹۲ ۱۳:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید