مطالعات علمی سوالاتی را در مورد احتمال اثرات میدان‌های الکترومغناطیس بر سلامت انسان‌ها مطرح کرده‌اند.

براساس برخی مطالعات ، قرارگرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده، احتمالا می‌تواند اثرات مخربی روی سلامتی داشته باشد اما صنعت ارتباطات که به نظر می‌رسد به دلیل مسائل اقتصادی در جهان ، اصل احتیاط را کنار گذاشته ، این استدلالات را رد کرده است.

 ● تاثیر تشعشعات

تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته ‌است، در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه آمریکا، روی تاثیر امواج الکترومغناطیسی تلفن‌ همراه روی مغز انسان صورت گرفت که نشان می‌دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می‌شود.

نصب دکل‌های تلفن همراه یا همان BTS در سطح شهر اعتراضات گسترده مردم را به همراه داشت که معتقد بودند امواج می‌تواند سلامت آنها را به خطر بیاندازد. اما این دکل‌ها تا چه حد برای سلامت مشکل ایجاد می‌کنند؟

هر چقدر به امواجی که از آنتن‌های BTS تلفن همراه ساطع می‌شود، فرضا آنتن‌هایی که در پشت بام و یا حیاط منزل واقع شدند و افراد دائما در مقابل آن قرار می‌گیرند، نزدیک‌تر باشیم، خطرناک‌تر خواهد بود.

قوی‌ترین امواج زمانی به بدن می‌رسد که فرد زیر آنتن‌های BTS قرار داشته باشد، اما هر چه از فاصله ۵ کیلومتری آنتن‌ها دورتر شویم، امواج قدرت خود را از دست خواهد داد.

البته آنتن‌های BTS مورد استفاده در شبکه تلفن‌همراه، کم‌قدرت و در مقایسه با فرستنده‌های مخابراتی مانند رادار و یا سیستم‌های پر قدرت، از توان پایین‌تری‌ برخوردار هستند.

 

● احتیاط کنید

بحث بر سر ایمنی تلفن همراه و میدان‌های مغناطیسی در طول دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی گسترده عمومی و انجام شمار زیادی تحقیقات درباره تاثیر این امواج بر سلامتی شده است و هنوز بحث بر سر این موضوع ادامه دارد.

در یک پژوهش گسترده بین‌المللی که در اواخر سال‌جاری میلادی صورت گرفته است معلوم شد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می‌تواند با بروز برخی از سرطان‌ها ارتباط داشته باشد.

در این پژوهش ۲۰ میلیون پوندی که طی یک دهه از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام گرفت، محققان دریافتند: کاربرانی که زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنند در سال‌های پیری و سالخوردگی بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می‌گیرند.

نتایج این پژوهش اطمینان‌های مقامات را نسبت به بی خطر بودن این وسیله ارتباطاتی زیر سوال می‌برد.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس ضمن اعلام این مطلب آورده است که در چندین پژوهش قبل نیز رابطه استفاده از تلفن‌های همراه به میزان زیاد به مدت ۱۰ سال یا بیشتر با بروز تومورهای مغزی تایید شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اینترفون در انگلیس در این باره اظهار داشت که گزارش جدید ما را موظف می‌کند که یک «پیام هشدار بهداشت عمومی‌» در این زمینه برای مردم داشته باشیم. ضمن این که کاربرد تلفن همراه را برای بزرگسالان بی‌خطر دانسته و فقط توصیه می‌کند که کودکان باید از این وسیله کم و کوتاه‌مدت استفاده کنند.

در عوض در برخی از کشورها بویژه فرانسه هشدارهای جدی درباره خطرات کاربرد زیاد تلفن همراه ارائه شده است و در آمریکا نیز مقامات بر روی خطرات احتمالی این وسیله در حال انجام تحقیق‌های گسترده‌ای هستند.

در این تحقیق تاثیر تماس با تلفن همراه بر روی سه نوع تومور مغزی و یک تومور غدد بزاقی بررسی شد. این مطالعات به صورت بین‌المللی و در ۱۳ کشور مختلف انجام گرفت.

در هر حال بسیاری معتقدند که مطالعه بر استفاده کوتاه مدت از تلفن همراه متمرکز بود و لازم است بررسی‌های مفصل‌تری درباره استفاده بلند مدت انجام شود. برخی نیز اعتقاد دارند که باید استانداردهای سخت‌تری را باید برای کاهش میزان تشعشع این تلفن‌ها وضع کرد.

بر اساس مطالعات فعلی می‌توان نتیجه‌‌گیری کرد که به نظر نمی‌رسد این تلفن‌ها برای تندرستی زیان داشته باشد. با این حال شواهدی وجود دارد دایر بر اینکه تشعشعات تلفن‌های همراه به طور بالقوه توان دامن زدن به عوارض نامناسب بهداشتی را دارد و بنابراین در استفاده از آنها باید رویکردی محتاطانه را در پیش گرفت.
● توصیه‌های ایمنی

در نهایت باید گفت با وجود تمامی این تناقضات بهتر است در استفاده از تلفن همراه توصیه‌های زیر را بکار ببرید تا دچار مشکلی نشوید:

▪ تلفن همراه برای موارد فوری و کوتاه است. پس مدت صحبت خود را به کمترین زمان ممکن برسانید و تا جایی که امکان دارد از تلفن ثابت استفاده کنید.

▪ ترجیحا از هندزفری (Hands Free) استفاده شود.

▪ از نصب تلفن همراه در ناحیه کمری خودداری کنید.

▪ از نگهداری تلفن همراه در مجاورت بافت‌هایی که فعالیت الکتریکی دارند، مانند قلب و مغز پرهیز کنید.

▪ زنان باردار بهتر است از تلفن همراه استفاده نکنند.

▪ گوشی تلفن همراه را همواره از بدن خود دور نگاه دارید.

▪ استفاده کودکان از تلفن همراه را به شدت محدود کنید.