اخبار

رییس مرکز بهداشت استان :"شیشه " زمینه ساز ایدز است

رییس مرکز بهداشت استان :"شیشه " زمینه ساز ایدز است
همه ادارات باید برنامه های تخصصی برای مبارزه با بیماریهای رفتاری داشته باشند.
کارگاه آموزشی یک روزه پیشگیری از بیماری HIV/AIDS با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستانها و رابطین بهداشتی سازمانها و ادارات سلامت محور، روز دوشنبه (14 بهمن) در مرکز بهداشت کرمانشاه برگزار شد.

دکتر حمزه رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در این نشست بر لزوم همکاری همه دستگاه ها و بخش های مختلف برای پیشگیری از بیماری HIV تاکید کرد.

وی اعتیاد به مواد مخدر خصوصا مواد مخدر صنعتی را از جمله مهمترین زمینه های ابتلا به بیماری ایدز دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که فرد ماده مخدری از جمله شیشه مصرف می کند به دلیل توهم دست به رفتارهای پر خطری می زند که برخی از آنها ممکن است ابتلا به ایدز را به دنبال داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه  با اشاره به روند افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور، تصریح کرد: شیشه از جمله مهمترین این مواد است.

وی با اشاره به لذت مصرف ماده مخدر شیشه برای اولین بار، یادآوری کرد: وقتی که فرد برای بار دوم و بیشتر شیشه مصرف کند هرگز لذت بار اول برای او تکرار نخواهد شد و تنها اعتیاد و توهم را برای فرد در پی دارد.

دکتر حمزه معتقد است، یکی از مهمترین اثرات شیشه ایجاد تمایل داشتن شرکای جنسی متعدد برای فرد است که خود می تواند زمینه ساز بیماری ایدز باشد.

در ادامه این کارگاه دکتر ناهید خادمی مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: خانواده ها و مردم نیاز دارند اطلاعات لازم در خصوص HIVرا دریافت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه و پیشگیری با بیماری HIV باید در اولویت کاری دستگاه ها باشد، یادآوری کرد: همه ادارات باید برنامه های تخصصی برای مبارزه با بیماریهای رفتاری داشته باشند.

 مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت کرمانشاه تصریح کرد: تشکیل کمیته اختصاصی کنترل بیمارهای رفتاری در ادارات، مطرح شدن مسئله HIV و مبازره با آن در کارگروه بهداشت شهرستان ها، راه اندازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری پایگاه های مرکز بهداشت و ... از جمله برنامه های پیشنهادی برای مبارزه با بیماری های رفتاری از جمله ایدز و اعتیاد است.

دکتر خادمی از شبکه های بهداشت شهرستان ها خواست برنامه های خود را ظرف مدت یک هفته اعلام کنند و از سایر دستگاه ها و ادارات نیز خواست برای مبارزه و پیشگیری با بیماری های رفتاری نهایت همکاری را داشته باشند.

۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ۱۴:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید