اخبار

بیرون آوردن دندان های شیری و دایمی به منظور مرتب شدن دندان ها، باید با نظر دندان پزشک صورت پذیرد.

بیرون آوردن دندان های شیری و  دایمی به منظور مرتب شدن دندان ها، باید با نظر دندان پزشک صورت پذیرد.
دکتر ایمانی : اگر ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد و فقط بی نظمی دندانی مشکل اصلی بیمار باشد، بهتر است درمان تا رویش همه دندان های دایمی یعنی حدود 12 سالگی به تعویق بیفتد.

بیرون آوردن دندان های شیری و هم چنین دندان های دایمی به منظور مرتب شدن دندان ها، باید با نظر دندان پزشک صورت پذیرد.

متخصص ارتودنسی با اعلام این مطلب و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دندان های شیری چه تعدادی است ، گفت : قبل از رویش دندان های دایمی، 20 دندان شیری در دهان کودک وجود دارد و پس از افتادن هر کدام از آن ها، یک دندان دایمی باید جایگزین آن شود. البته حدود 6 تا 7 سالگی در انتهای دندان های شیری در هر طرف و در هر فک یک دندان دایمی رویش می یابد که اتفاقاً مهم ترین دندان دایمی است که در شمارش دندان ها باید آنها را نیز در نظر داشت.

دکتر مسلم ایمانی درخصوص حفظ دندان های شیری گفت : مهم ترین راه ، پیشگیری از بروز بی نظمی های دندانی یا حداقل پیچیده تر شدن آنهاست و نیز بیرون آوردن دندان های شیری و هم چنین دندان های دایمی به منظور مرتب شدن دندان ها، نباید بدون نظر دندان پزشک صورت پذیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود : اگر ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد و فقط بی نظمی دندانی مشکل اصلی بیمار باشد، بهتر است درمان تا رویش همه دندان های دایمی یعنی حدود 12 سالگی به تعویق بیفتد.

دکتر ایمانی در پاسخ به این سوال که والدین در برخورد با بی نظمی های ایجاد شده در دندان های شیری فرزندشان چه اقدامی لازم است انجام دهند، گفت : گاهی بی نظمی های خفیف و متوسط دندان های کودک، موجب نگرانی والدین می گردد و به عنوان یک راه حل سریع، از دندان پزشک می خواهند که دندان های شیری کودک را برای باز شدن فضای دهان و برای مرتب شدن دندان های تازه رویش یافته خارج کنند که اصلاً اقدام درستی نمی باشد، بلکه این کار باید پس از ارزیابی شرایط فکی و دندانی بیمار در وضعیت بسیار خاص انجام شود.

این دندانپزشک کرمانشاهی افزود : به طور کلی این عمل منجر به وخیم تر شدن بی نظمی دندان ها در سال های آینده و کمبود فضا برای سایر دندان های دایمی خواهد شد و دندان در داخل استخوان جابجا خواهد گردید. در شرایط طبیعی، سرعت این حرکت یک میلی متر در هر ماه می باشد.

 

۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ۱۲:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید