اخبار

مرکز تحقیقات هپاتیت های ویروسی در بیمارستان امام رضا (ع) آماده پذیرش بیماران هپاتیتی است

مرکز تحقیقات هپاتیت های ویروسی در بیمارستان امام رضا (ع)  آماده پذیرش بیماران هپاتیتی است
دکتر صیاد : از جمله نشانه های این بیماری ها ایجاد ضعف ، زردی چشم، بی حالی، تب، پررنگی ادرار و زردی پوست می باشد.

دکتر بابک صیاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار وب دا  به مناسبت روز هپاتیت گفت :   هپاتیت A , B  Cو  E  ویروس های مختلفی هستند  که منجر به سیروز کبد یا سرطان کبد می شوند. از جمله نشانه های این بیماری ها ایجاد ضعف ، زردی چشم، بی حالی، تب، پررنگی ادرار و زردی پوست می باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود : در جهان حدود 500 میلیون نفر ناقل این بیماری هستند . در ایران شیوع هپاتیت B متوسط است  و در کرمانشاه شیوع 2.5درصدی دارد. به ترتیب بیشترین مبتلایان در شهرستانهای سرپل ذهاب، کنگاور کرمانشاه می باشند. از هر 100نفری که پس از بلوغ به این ویروس دچار می شوند سیستم ایمنی 90 نفر آن را حذف می کند ، در 8 نفر بصورت غیر فعال درمی آید  و 2 نفر بصورت فعال . اگر این 2نفر بصورت فوری درمان نشوند مبتلا به سیروز کبدی یا سرطان کبد می شوند. 8نفر غیر فعال نیز نیاز به مراقبت های ویژه خواهند داشت تا از فعال شدن ویروس جلوگیری شود.

وی گفت : برای کودکان و اطفال آمار عکس قضیه را نشان می دهد یعنی در 10درصد آنها ویروس خودبخود حذف می شود و در 90درصدبصورت فعال و غیر فعال وجود خواهد داشت.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد راه های انتقال هپاتیت  B گفت : انتقال از مادر به کودک حین زایمان ، از طرق خون و فراورده های خونی ، خالکوبی، حجامت در صورتی که استانداردها رعایت نشود ، تزریق با سرنگ مشترک آلوده، استفاده از ابزارهای تیز و برنده آلوده( تیغ، مسواک و ...) و روابط جنسی غیر مطمئن را از راه های انتقال بیماری دانست.

وی گفت : لازم به یادآوری است که هپاتیت با معاشرت های روزمره ( دست دادن، روبوسی، در یک ظرف غذا خوردن) منتقل نمی شود.

دکتر صیاد افزود :هپاتیت B واکسن دارد و با آن قابل پیشگیری است. البته باید از اثر بخشی واکسن مطمئن شد چون واکسن در 10درصد افراد اثر ندارد و اقدامات دیگری برایشان انجام شود و توصیه می شود که بستگان مبتلایان از نظر ابتلا بررسی شوند و در صورت عدم ابتلا حتما واکس را دریافت کنند .درحال حاضر نیز درمان های بسیار موثری برای هپاتیت B وجود دارد اما بیماران باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند و بیماری براحتی از طریق تست سرولوژیک قابل شناسایی است.

دکتر صیاد درباره هپاتیت C گفت : در دنیا 180میلیون نفر دچار این ویروس هستند و در کرمانشاه 1درصد جمعیت . سیستم ایمنی تنها 15 درصد کسانی که با این ویروس مواجه می شوند می توانند آن را حذف کند و در 85درصد موارد بصورت مزمن و فعال وجود دارد. این ویروس در کسانی که رفتارهای پرخطر انجام می دهند در تزریق های قبل از سال 1375، در جانبازان جنگ تحمیلی( بخاطر دریافت خون پیش از سال 75)  - کسانی که اعتیاد تزریقی دارند شیوع فراوان دارد.

وی افزود : این ویروس واکسن ندارد اما درمان موثر دارد. میزان پاسخ در ایرانی ها بیش از 70 تا 80 درصد است و هپاتیت های A و E  از طریق خوراکی منتقل می شوند و شیوع چندانی ندارند و بندرت مزمن هم می شوند  و معمولا از طرق خوراکی منتقل می شوند و معمولا مزمن نمی شوند.

دکتر صیاد گفت : در کرمانشاه مرکز تحقیقات هپاتیت های ویروسی در بیمارستان امام رضا (ع) مستقر بوده و در روزهای سه شنبه در ساعات اداری آماده پذیرش بیماران هپاتیتی است .

 

۶ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید