اخبار

دکتر پاسدار از شیوع کمبود روی در کودکان دبستانی خبر داد

دکتر پاسدار از شیوع کمبود روی در کودکان دبستانی خبر داد
برای پیشگیری از کوتاه قدی جامعه آینده ، مصرف روی را جدی بگیریم

یک متخصص تغذیه با اشاره به شیوع کمبود روی در میان کودکان دبستانی، اظهار کرد: این امر در صورت عدم توجه موجب خواهد شد تا در آینده جامعه کوتاه قدی داشته باشیم.

دکتر یحیی پاسدار با ضروری خواندن نقش عنصر روی در سلامت بدن بیان کرد: این عنصر حیاتی در ترکیبات 50 آنزیم که در فرآیندهای پروتئین سازی، بلوغ جنسی و رشد و نمو نقش دارند، حضور فعال دارد.

دکتر پاسدار با اشاره به شیوع کمبود روی در کودکان دبستانی، اظهار کرد: با توجه به نقش موثر روی در رشد و نمو در صورت عدم توجه مسئولین مربوطه به این امر در آینده جامعه کوتاه قدی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه عنصر روی در بدن ساخته نمی شود، اظهار کرد: این عنصر باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود و به همین جهت ضرورت دارد تا رژیم غذایی و تغذیه افراد طوری طراحی شود تا بتواند میزان روی مورد نیاز بدن را تامین کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه منبع عمده تامین روی را فرآورده های دریایی دانست و اظهار کرد: علاوه بر ماهی و میگو، مصرف گوشت قرمز و سفید نیز می تواند نقش موثری در تامین روی مورد نیاز بدن داشته باشد.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در مناطقی که خاک غنی از روی باشد، مصرف سبزیجات و منابع گیاهی نیز می تواند نقش موثری در تامین روی داشته باشد.

پاسدار با بیان اینکه علائم کمبود روی به راحتی در افراد قابل تشخیص نیست، گفت: علائم بالینی کمبود روی تنها در مراحلی که کمبود روی شدید باشد در افراد مشخص می شود بصورتی که تغییرات رنگ پوست مشهود بوده و در سنین رشد کوتولگی رخ می دهد.

رییس دانشکده بهداشت اظهار کرد: کمبود روی از طریق اندازه گیری سرم خون و یا نمونه ناخن و مو توسط پزشک قابل تشخیص است.

۴ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید