اخبار

شرکت دکتر کریم در هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور

شرکت دکتر کریم در هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور
دوشنبه ۱۰ شهریور ماه، هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد.

دوشنبه ۱۰ شهریور ماه، هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد.
وزیر بهداشت در هفتاد و هشتمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور اعلام کرد: بعد از گذشت یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم، شاهد رضایت نسبی مردم از نحوه اجرای طرح تحول سلامت در سراسر کشور هستیم.
 
 دکتر سید حسن هاشمی افزود: رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای هیات دولت و در فرمایشاتشان در هفته دولت فرمودند که مردم از نحوه اجرای این طرح رضایت دارند. ایشان اطمینان دادند که این مسیر به خوبی طی شده و هدف گذاری ها در حوزه سلامت حساب شده و دقیق بوده است.

به گفته وزیر بهداشت روسای دانشگاه های علوم پزشکی نیز در سراسر کشور به خوبی کار را دنبال می کنند. در عین حال شخص رییس جمهور  و دکتر جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری نیز مکررا در جلسات مختلف در یک ماه گذشته رضایت مندی خود را از نحوه اجرای طرح تحول سلامت اعلام کردند.
 
وی با اشاره به این که امیدوارم بتوانیم مقدمه ای را که شروع کردیم در این دولت به سرانجام مطلوبی برسانیم، خاطرنشان کرد: عمیقا معتقدم که می توانیم این کار را انجام دهیم چون دست اندرکاران طرح تحول سلامت مصمم، بانشاط، دقیق و با تدبیر هستند. البته کارهای زیادی هنوز بر زمین مانده و اگرچه تشویق ها به ما قوت قلب می دهد ولی نباید دچار آفت غرور شویم و تصور کنیم که چون مردم از اقداماتمان راضی هستند، بیشتر راه را طی کرده ایم.

دکتر هاشمی گفت: باید برنامه های اجرایی مشخص داشته باشیم و در کنار تیمی هماهنگ ناظر بر نحوه انجام خدمات طرح تحول سلامت باشیم.

موفقیت اصلی ما در گرو ارتباط با مردم، پزشکان و گروه های مختلف پزشکی است

وزیر بهداشت با اشاره به این که اگر محبوبیت نسبی پیدا کردیم نباید باعث خودبینی و غرورمان شود، ادامه داد: موفقیت اصلی ما در گرو ارتباط با مردم، پزشکان و گروه های مختلف پزشکی و احترام به آنها است. باید گوش شنوا داشته باشیم و همت کنیم تا ظرفیت ها را برای شنیدن صدای مخالف بالا ببریم. دکتر هاشمی افزود: تمام موفقیت هایمان معنوی است و شاید برای اولین بار است که مقام معظم رهبری، شخص رییس جمهور، هیات وزیران، نمایندگان ملت، ائمه جمعه سراسر کشور و همه گروها و جریانات سیاسی در این مقطع ما را مورد محبت و لطف خود قرار می دهند. این وظیفه ما را سنگین می کند و ضروری است در تمام اقداماتمان در یک سال گذشته بازبینی کنیم تا در سه سال آینده کارها را با همت بیشتری دنبال کنیم.

به گفته وزیر بهداشت هیچ کدام از ما در کار نباید رو در بایستی داشته باشیم. حتی شاید در بحث نیروی انسانی و در سطح مدیریت، نیاز به تجدیدنظر و جابه جایی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود داشته باشد. به هر حال این طرح امانتی است که به دست ما سپرده شده و مهم انجام کار یا ماموریت است. اگر کاستی وجود دارد به جای ادامه مسیر علی رغم میل باطنی، باید جابه جایی های لازم در سطح مدیریتی صورت گیرد. چون دو سه سال آینده نمی توانیم مدام تغییرات مدیریتی داشته باشیم. ولی الان، برای ایجاد تغییر در سطح دانشگاه ها فرصت مناسبی در اختیارمان است.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در ستاد طرح تحول سلامت اقدامات خوبی صورت می گیرد ولی ما نیاز به جلسات بیشتری داریم.

وی با اشاره به این که در زمینه مشارکت های مردمی برنامه های خوبی در وزارت بهداشت در دست انجام است، گفت: در مورد سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت برنامه ها را دنبال می کند و در اجلاس های آینده گزارش های خوبی در این زمینه ارائه خواهد شد. ضمن این که در مورد برنامه ششم توسعه، شورای عالی سلامت و امنیت غذا و بقیه حوزه های ستادی نیز اقدامات موثری در وزارت بهداشت انجام می شود.

 
 
نیمه دوم سال را باید با قدرت و قوت بیشتری دنبال کنیم

دکتر هاشمی اظهار کرد: نیمه دوم سال را باید با قدرت و قوت بیشتری دنبال کنیم. آنچه که امروز به آن توجه خواهیم کرد، موضوع بهداشت است چون بهداشت و پیشگیری اهمیت زیادی دارد البته نگاه ما در وزارت بهداشت درمان نگر نیست و آسیب هایی که از بابت عدم توجه به حوزه بهداشت در طول چند دهه گذشته به مردم و کشور وارد شده را به خوبی می شناسیم.

وی خاطرنشان کرد: آرزوی من این است که شبکه بهداشت را در سراسر کشور کامل کنیم. در حوزه دارو، درمان، هتلینگ، زایمان طبیعی، راه اندازی آمبولانس هوایی و سایر موارد اقدامات خوبی را به ثمر رساندیم ولی همه این اقدامات فراموش می شود و چیزی که در کارنامه عملکرد ما باقی می ماند، فعالیت هایمان در حوزه سلامت و راه اندازی شبکه بهداشت است.

 
 
با توجه به عوامل خطر بیماری ها، وظیفه سنگینی را در حوزه بهداشت به دوش داریم

دکتر هاشمی با بیان این که شبکه روستاها آسیب های زیادی دیده و مسن شده است، افزود: بخش عمده مشکلات شبکه بهداشت در قالب بیماری های غیر واگیر در شهرها و حاشیه شهرها است. در روستاها نیز سیمای بیماری ها تغییر کرده و در حال حاضر با توجه به عوامل خطر بیماری ها، وظیفه سنگینی را در حوزه بهداشت به دوش داریم.
 
 
 
در این دوره باید تغییر جدی در واگذاری مسئولیت ها در وزارت بهداشت انجام دهیم

به گفته وزیر بهداشت در مورد اعتبارات طرح تحول سلامت نباید هیچ نگرانی داشته باشیم. در تریبون های مختلف این را از زبان مسئولان مختلف شنیدیم و علی رغم این که شرایط دولت از نظر اعتبارات ایده ال نیست، ولی شخص ریس جمهور دستور داده  که اعتباراتی که قول داده شده محقق گردد و ردیف ها با ۸۰ درصد تخصیص، در اختیار ما قرار گیرد. پس با طیب خاطر می توانیم فعالیت هایمان را ادامه دهیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: حضور روسای دانشگاه ها در حین کار بسیار مهم است. همین حضور دائم باید به رده های بعدی مدیریتی نیز انتقال یابد. ضمن این که در این دوره باید تغییر جدی در واگذاری مسئولیت ها در وزارت بهداشت انجام دهیم. آنچه که مهم است احترام به جامعه پزشکی و اساتید و استفاده بهینه و بهتر از خدمات آنها است.

دکتر هاشمی با بیان این که رییس بیمارستان حتما نباید پزشک متخصص باشد، تاکید کرد: کار بیمارستان یک عمل اقتصادی در کنار احترام به مردم است. پس لزوما نباید به یک استاد دانشگاه مسئولیت اجرایی و حکم ریاست بیمارستان داد. معاونان دانشگاه های علوم پزشکی نیز حتما نباید از پزشکان انتخاب شوند. در این زمینه می توان از پزشکان عمومی و فارغ التحصیلان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی هم استفاده کرد.
 
وی با بیان این که در عین حال توجه به تمام وقتی نیروها در مراکز درمانی بسیار مهم است، گفت: باید امتیازاتی را به همکاران تمام وقت بدهیم و اگر می خواهیم این نیروها در دانشگاه ها تمام وقت کار کنند، تعرفه ها باید اصلاح شود و وزنه امتیازات به طرف کسانی که تمام وقت هستند، سنگین تر گردد. این به نفع افزایش سطح کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها و مراکز علمی است.

دکتر هاشمی در ادامه اظهار کرد: نظارت ها در نحوه عملکردها در طرح تحول سلامت باید افزایش داده شود. البته فراموش نکنیم که نظارت با کنترل از راه دور میسر نیست. باید حتما در مراکز بهداشتی، بیمارستان ها حضور داشته باشیم و نگاهمان بیشتر نگاه تشویقی باشد تا انرژی مثبتی را بتوانیم در مجموعه جاری  کنیم.

وی با تاکید بر این که ضروری است به اسکان ۲ هزار نفر از نیروهایی که وارد طرح می شوند اهمیت دهیم و به آنها احترام بگذاریم، ادامه داد: هر چه توجه به این افراد بیشتر شود، به مردم احترام گذاشته ایم. حتی یک فرد ناراضی نباید در سیستم داشته باشیم چه در سطح بهیار و چه خدمتکار. ما با یک مشتری مواجه هستیم که نامش بیمار است کسی که از ما انتظار محبت و کمک دارد. پس اگر روحیه همکارانمان را بالا ببریم، مردم نیز از ما راضی خواهند بود.
 
 
 
باید سیستمی را طراحی کنیم که مردم برای بیان مشکلاتشان مشکلی نداشته باشند
 
دکتر هاشمی با بیان این که ضروری است برای پزشکان پرستاران و نیروهای خدماتی بیشتر وقت بگذاریم و به مشکلاتشان گوش دهیم، افزود: باید سیستمی را طراحی کنیم که مردم برای بیان مشکلاتشان مشکلی نداشته باشند.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه و اعتبارات هر کدام از روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید یک مشاور داشته باشند چون علی رغم این که اعتبارات خوبی به وزارت بهداشت سرازیر خواهد شد، ولی اگر به امر بودجه و اعتبارات آشنا نباشیم نمی توانیم از مواهب آن استفاده کرده و از بخش خصوصی در حوزه سرمایه گذاری در حوزه سلامت استفاده کنیم.

به گفته دکتر هاشمی مجموعه سالم و خدومی در حال فعالیت است ولی  اشکالاتی نیز به طور حتم وجود دارد. نیروی انسانی را که قرار است بار طرح تحول سلامت را به دوش بکشد، باید به خوبی شناخت چون این نیروها مهمترین بخش کار هستند فضای خدمت برای این افراد نیز خیلی مهم است.

وی با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم در وزارت بهداشت مرکز نیروی انسانی را ایجاد کنیم، ادامه داد: بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز خیلی از روستاها نیرو ندارند و خیلی از نیروها را نمی توانیم به استان ها و شهرستان ها سرازیر کنیم.

 
 
پیشانی بیمارستان ها اورژانس ها هستند

وزیر بهداشت گفت: در مورد هتلینگ بیمارستان ها باید به میزان کافی وقت گذاشت و البته پول نباید صرفا صرف تزئینات غیر ضروری بیمارستان ها شود. باید به بازسازی اساسی فضای مراکز درمانی پرداخت بیمارستان های قدیمی نیز باید با بیمارستان های جایگزین، نوسازی شود.
 
دکتر هاشمی با تاکید بر این که پیشانی بیمارستان ها اورژانس ها هستند و اصلاح فضای فیزیکی این بخش ها کار آسانی نیست، افزود: مردم در مواجه مستقیم با فضای اورژانس هستند و انتظارات از نحوه خدمت رسانی این بخش دارند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مورد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم باید بین دانشگاه های علوم پزشکی مختلف هماهنگی صورت گیرد وگرنه شناور بودن نیروها هیچ وقت متوقف نمی شود.

وی با اشاره به این که آینده نظام سلامت در اختیار حوزه آموزش است و کارهای بر زمین مانده زیادی در این حوزه داریم، گفت: تیم طرح تحول سلامت در دانشگاه های مختلف کامل شده است و امیدواریم با توکل به خدا و دعای مردم بتوانیم این مسیر را با قوت و قدرت ادامه دهیم.

 
 
نگاهمان باید علمی باشد و در کشاکش های سیاسی نباید وارد شویم

دکتر هاشمی گفت: در دولت، وزارت بهداشت یک وزارت خدماتی و فوق تخصصی است آن هم به دلیل نوع دانشی که در حوزه سلامت وجود دارد. پس نگاهمان باید علمی باشد و طبیعی است که در کشاکش های سیاسی نباید وارد شویم. سر و کار ما با بیمار است و قسم خوردیم که دغدغه ما تنها او باشد. همگی آرزو داریم که ایران سر افراز و نگینی در منطقه  جهان اسلام و کل دنیا باشد. اگر همگی دست به دست هم دهیم هنوز کارهای زیادی روی زمین باقی خواهد ماند. در این ۳۵ سال آرزوی ما این بوده که از همه ظرفیت ها برای خدمت به مردم استفاده شود.
 
وی در پایان گفت: نمایندگان مجلس حتما باید شاهد موفقیت ها باشند چون در پیشبرد اهداف آتی وزارت بهداشت بسیار مهم است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ۰۸:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید