اخبار

دانشمندان کرمانشاهی به فناوری جدیدی در تصفیه آب فاضلاب دست یافتند

دانشمندان کرمانشاهی به فناوری  جدیدی در تصفیه آب فاضلاب دست یافتند
طرح تصفیه فاضلاب دانشکده بهداشت با حضور استاندار کرمانشاه به بهره برداری رسید

طرح تصفیه فاضلاب دانشکده بهداشت امروز  با حضور استاندار کرمانشاه به بهره برداری رسید.

در این طرح که برای اولین بار در کشور انجام می شود  ضمن اینکه از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی شود ،هزینه ها بسیار پایین است و آب استحصال شده دارای کیفیت بالایی است.

دکتر مقداد پیرصاحب طراح و ناظر این طرح در گفتگو با خبرنگار وبدا گفت: این تصففیه خانه تلفیقی است از سیستم لجن فعال و هوادهی گسترده و فیلتراسیون افقی دو مرحله ای که در آن از هیچ نوع ماده شیمیایی از جمله کلر استفاده نمی شود و میکروب پاتوژن نیز در آن حذف شده است و به همین دلیل بالاترین استانداردهای زیست محیطی را کسب کرده است.

در این طرح بجز پمپاژ اولیه آب ورودی هیچ ایستگاه پمپاژی وجود ندارد و همچنین نیروی انسانی نیز نمی خواهد که باعث صرفه جویی بیشتر و آسانتر شدن بهره برداری شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: کیفیت آب  خروجی این طرح فراتر از استانداردهای معمول جهانی است و چندین برابر پاک تر از آب رودخانه هایی است که بعنوان رودخانه پاک شناخته می شوند  است و می توان برای آبیاری ، تغذیه منابع زیرزمینی و پرورش ماهی از آن استفاده کرد.

خروجی دیگر این طرح کود کمپوست است که شاخص کیفیت آن بالاترین کلاس جهانی تولید کمپوست( کلاس A )  را بدست آورده است.

دکتر پیرصاحب گفت: زمین مورد نیاز برای ایجاد این تصفیه خانه 500 متر مربع  برای هر هزار نفر است که قابلیت سرپوشیده شدن را نیز دارد و می توان از سقف روی آن برای پارکینگ و ... استفاده کرد.

وی افزود این طرح برای تمام بیمارستان های کشور، مجتمع های مسکونی، صنایع کوچک، شهرهای بزرگ و کوچک یا هر جایی که شاخص آلودگی فاضلاب آن بیش از فاضلاب شهری و بیمارستانی نباشد مناسب است.

وی گفت فاضلاب باعث آلودگی آبهای زیرزمینی و از بین رفتن منابع آبی می شود و علاوه بر ایجاد بحران های زیست محیطی مشکلات بهداشتی بسیاری را بدنبال دارد که قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک زمین و  وقوع خشکسالی های متناوب موجب شده تا با نگاه به آب به عنوان یک سرمایه حیاتی به فکر چرخش دوباره آب پاک در محیط زیست شویم که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح در مراکز تجمع بار سنگینی از دوش منابع آبی کشور برداشته شود.

1
1
1
1

۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید