اخبار

متخصص قلب و عروق: پیشگیری از بیماری های قلبی باید از دوران کودکی آغاز شود

متخصص قلب و عروق: پیشگیری از بیماری های قلبی باید از دوران کودکی آغاز شود
دکتر حسین کریم: زندگی شاد ، ورزش و تغذیه سالم سلامت قلب و عروق را بهمراه می آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اولین عامل مرگ و میر در کشور ما بیماری های قلبی است و عده ای بسیار از مردم کشورمان با عوارض آن دست به گریبانند.  

دکتر حسین کریم متخصص بیماری های قلب و عروق گفت: درمان بیماری های قلبی بسیار سخت و هزینه بر است بهمین دلیل باید به فکر پیشگیری باشیم و گرنه هیچ بودجه ای کفاف درمان بیماری های قلبی را نخواهد داد. وی گفت: پیشگیری از بیماری های قلبی باید از بچگی شروع شود یعنی هنگامی که اولین پلاکت ها در رگ ها ایجاد می شوند و از همان زمان باید چند اصل را برای سلامت قلب و عروق رعایت کرد. اول  سیگار نکشیدن  است چون سیگار ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مشکلات قلبی دارد 

دوم بروز پرفشاری خون  است که به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود و حتما باید کنترل شود. این متخصص قلب و عروق افزود متاسفانه بیش از دو سوم کسانی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود اطلاع ندارند  که باعث آسیب های جبران ناپذیری به سیستم قلب و عروق و همچنین دیگر اعضا ی بدن آنها می شود. بنابراین بایستی مردم به چکاب های دوره ای بپردازند تا درصورت تشخیص مشکل بلافاصله نسبت به کنترل و درمان آن اقدام شود.

دکتر کریم گفت: مسئله دیگر در بیماری های قلب و عروق میزان چربی در خون و بافت بدن است که در صورت بالا بودن ، فشار بیش از حد به بدن وارد می شود که باید مردم با رعایت شاخص های موجود در زمینه توده بدنی وزن خود را نیز کنترل کنند.

وی گفت: تغذیه و رعایت الگوی مناسب آن مسئله دیگری است که مردم حتما باید نسبت به اصلاح الگوی تغذیه خود اقدام نمایند که از جمله آنها می توان به کاهش سهم گوشت قرمز در جیره غذایی و افزایش مصرف گوشت سفید و استفاده کبابی یا بخارپز از محصولات غذایی اشاره کرد. وی گفت هم اکنون بیش از 10درصد مردم کشور مبتلا به دیابت شده اند که علت عمده آن عدم رعایت الگوهای مناسب در تغذیه می باشد.

این متخصص قلب و عروق افزود نکته دیگری که باید به آن توجه شود کم تحرکی و ورزش نکردن است. چون بسیاری از کسانی که به بیماری های قلبی دچار می شوند سابقه ورزش روتین ندارند  . مردم باید برای حفظ سلامتی بصورت روزانه به ورزش بپردازند و استفاده از خودرو را به حداقل برسانند.

دکتر کریم گفت زمینه خانوادگی نیز یکی از عوامل شکل گیری خطر بیماری های قلبی است و کسانی که در خانواده خود دارای افراد مبتلا به بیماری های قلبی می باشند باید نسبت به بیماری های قلبی حساسیت بسیار بیشتری داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه  استرس را یکی دیگر از  عوامل جدی منجر به بیماری های قلبی دانست و از مردم خواست با رعایت زندگی شاد و فعال از استرس های روزمره دوری کنند .

۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید