اخبار

بزرگداشت روز قلب در دانشگاه علوم پزشکی

بزرگداشت روز قلب در دانشگاه علوم پزشکی
دکتر حسین کریم: سیگار خطرناک ترین دشمن قلب است.
دکتر 'حسین کریم' روز دوشنبه در آیین روز جهانی قلب که در محوطه این دانشگاه و با حضور استاندار و معاونین وی و نیز پرسنل علوم پزشکی برگزار شد، سیگار را خطرناکترین عامل ابتلای مردم به بیماری های قلبی برشمرد.

وی همچنین بر لزوم بسیج ملی در کشور و استان کرمانشاه برای حذف سیگار تاکید کرد.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سلامت قلب برای سازمان جهانی بهداشت دارای اهمیتی زیاد است و به همین دلیل روز 29 سپتامبر (7 مهر) با عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است.

وی گفت: نخستین عامل مرگ و میر در ایران را بیماری های قلبی تشکیل می دهند و راه حل اساسی آن هم ترجیح پیشگیری بر درمان است زیرا درمان فرآیندی بسیار هزینه بر است ولی پیشگیری آن هم از دوران کودکی بسیار تعیین کننده است.

کریم، نقش آموزش و پرورش برای تبیین بیماری های قلبی و پیشگیری از بروز آن در کودکان و دانش آموزان را بسیار مهم خواند و گفت: اگر در آموزش و پرورش بتوانیم برنامه های پیشگیرانه در خصوص بیماری های قلبی انجام دهیم در واقع نسل های بعدی را با سلامت قلب بالاتری را پرورش می دهیم.

وی شناسایی عوامل خطر زا و به حداقل رساندن این عوامل در بیماری های قلبی را بسیار مهم برشمرد و گفت: بعد از سیگار، باید در مورد فشار خون که به قاتل خاموش مشهور است نیز به هوش باشیم و ضمن اینکه فشار خون را باید کاهش دهیم لازم است نسبت به غربالگری و یافتن بیماران فشارخونی و نیز درمان آنها که اغلب به بیماری خود آگاه نیستند، اقدام کنیم.

کنترل چربی خون، داشتن تغذیه و محیط زندگی سالم از دیگر نکات مورد تاکید دکتر کریم بود که برای سلامت قلب حیاتی هستند.

وی افزود: لازم است الگوی مناسبی در مورد تغذیه داشته باشیم و رویکرد تغذیه محوری را در خانواده ها و مدارس مان غالب کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین ابتلای به دیابت را از دیگر عوامل خطرساز در ابتلای به بیماری های قلبی عنوان کرد و گفت: 10 درصد جامعه ما به دیابت مبتلا هستند و متاسفانه روند ابتلا به این بیماری همچنان دارای شیب صعودی است.

وی همچنین زمینه های وراثتی و خانوادگی در ابتلای به بیماری های قلبی را موثر دانست و گفت: در این خصوص هم باید به غربالگری و شناسایی مبتلایان از همان سنین کودکی اقدام شود.

دکتر کریم در پایان از استرس بعنوان یکی از اهرم هایی که انسان را به بیماری های قلبی دچار می کند، یاد کرد و گفت: مردم سعی کنند همیشه روحیه ای با نشاط و شاداب داشته باشند زیرا امروز استرس همه شئون زندگی اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

روز جهانی قلب با شعار روز بدون خودرو در کرمانشاه آغاز شود و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی نیز امروز برای رفتن به محل کارشان از خودروی شخصی استفاده نکردند.

در برنامه امروز، به قید قرعه جوایزی از جمله یکدستگاه دوچرخه به حاضران اهدا شد
۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید