اخبار

کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری ها: سن ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یافته است

کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری ها: سن ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یافته است
دکتر حسین بیگلری:فشار خون بالا، دیابت، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، چاقی و اضافه وزن، استرس و استعمال دخانیات را از جمله فاکتورهای مهم و عوامل زمینه ساز در بروز بیماریهای قلبی و عروقی است.

مسئول پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه به کاهش سن ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سن ابتلا به این بیماریها با 15 سال کاهش از حدود 50 سالگی به 35 سالگی رسیده است.

دکتر حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار وبدا با بیان اینکه بیماریهای قلبی و عروقی عامل نیمی از موارد فوت کرمانشاهیان است، گفت: این بیماریها متاسفانه در دنیا و در سطح کشور نیز در راس عوامل مرگ و میر قرار دارند.

بیگلری فشار خون بالا، دیابت، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، چاقی و اضافه وزن، استرس و استعمال دخانیات را  از جمله فاکتورهای مهم و عوامل زمینه ساز در بروز بیماریهای قلبی و عروقی عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول یکی از فاکتورهای پر خطر فشار خون بالاست که متاسفانه در حال حاضر 20 درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند.

وی افزود: این در حالیست که از مجموع افراد مبتلا به فشار خون بالا نیمی از آنها از بیماری خود مطلع نبوده و یا آن را جدی نمی گیرند.

مسئول پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه با نامناسب خواندن وضعیت تغذیه افراد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر مصرف فست فودها، چربی و گوشت قرمز در استان در حال افزایش است و از طرف دیگر با توجه به کوهستانی بودن منطقه ذائقه مردم به گونه ای است که تمایلی به خوردن ماهی که بهترین غذا برای قلب است، ندارند.

بیگلری همچنین به رواج زندگی ماشینی در جامعه اشاره کرد و افزود: این امر کم تحرکی و اضافه وزن و چاقی را به دنیال داشته که هر سه جزء فاکتورهای خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به شرایط زندگی امروز ضرورت دارد تا افراد زمانی را به انجام ورزش اختصاص دهند.

وی بهترین ورزش برای قلب را ورزشهای هوازی مانند شنا، پیاده روی، کوهنوردی و دوچرخه سواری دانست و اظهار کرد: انجام این ورزش ها اکسیژن رسانی به ریه و قلب را بیشتر کرده و سلامت قلب را تامین می کند.

بیگلری به شرایط جامعه اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود تغذیه نامناسب، کم تحرکی و استرس و زندگی ماشینی در جامعه آمار بیماریهای قلبی و عروقی سال به سال در حال افزایش است.

وی افزود: افزایش بیماران قلبی و عروقی در حالیست که سن ابتلا به این بیماریها هم طی چند سال اخیر 15 سال کاهش یافته و از حدود 50 سال به 35 سال رسیده است.

مسئول پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: در کنار عوامل گفته شده استفاده از داروهای نیروزا و آنابولیک در جوانان نیز موجب شده تا بسیاری از آنها مستعد ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی شوند.


۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید