اخبار

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: با دو معضل افزایش مصرف چربی های مضر و افزایش مصرف فست فودها در جامعه مواجهیم

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: با دو معضل افزایش مصرف چربی های مضر و افزایش مصرف فست فودها در جامعه مواجهیم
دکتر معصومعلی معصومی: انجام روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش می تواند تا حد زیادی سلامت قلب را تامین کند.

یک جراح و متخصص قلب و عروق با موثر خواندن تغذیه سالم در سلامت قلب، اظهار کرد: متاسفانه بخشی از متولیان و اماکن تامین کننده تغذیه مردم قابل اعتماد نیستند که از نمونه های آن می توان به استفاده از روغن پالم در لبنیات اشاره کرد.

پروفسور معصومعلی معصومی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه فاکتورهای مختلفی در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی دخیل هستند اظهار کرد: برخی از این فاکتورها از جمله افزایش سن، جنسیت و سابقه فامیلی قابل پیشگیری نیستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: با افزایش سن همانطور که پوست بدن ضخیم و پرچروک می شود، رگهای قلب نیز ضخیم می شوند که این ضخیم شدن رگها خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

معصومی تصریح کرد: از نظر جنیست نیز در زنان تا زمانی که از نظر هورمونی فعال باشند، پیشگیری موثری نسبت به بیماریهای قلبی وجود دار، حال آنکه در مردان این پیشگیری وجود ندارد و به همین علت خطر بیماریهای قلبی و عروقی در مردان بیشتر از زنان است.

وی دیابت، چربی خون، فشار خون، قند خون و مصرف سیگار و مواد مخدر را از جمله فاکتورهای قابل کنترل در بیماریهای قلبی و عروقی دانست و اظهار کرد: مصرف سیگار و مواد مخدر تا چهار برابر احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

این جراح و متخصص قلب و عروق مصرف قلیان را بسیار زیان آورتر از سیگار دانست و اظهار کرد: هر وعده قلیان برابر با 30 تا 60 نخ سیگار است و عوارض قلیانهای میوه ای که چند سالی است رواج پیدا کرده هم قطعا در سالهای آینده آشکار می شود.

وی به تاثیر مخرب تریاک بر سلامت قلب نیز اشاره و تصریح کرد: کشیدن تریاک در افراد جوان در همان سالهای اول تمامی رگهای قلب را تخریب کرده و زمینه رسوب چربی و سکته قلبی را فراهم می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به افزایش بیماریهای قلبی و عروقی در جامعه اشاره و تصریح کرد: برای داشتن قلب سالم و کاهش بیماریهای قلبی و عروقی تغذیه و تحرک دو فاکتور مهم و اساسی هستند.

پروفسور معصومی تحرک را غذای قلب دانست و اظهار کرد: انجام روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش می تواند تا حد زیادی سلامت قلب را تامین کند.

معصومی شنا، دویدن، پیاده روی سریع و دوچرخه سواری را ورزشهای مناسبی برای سلامت قلب دانست و اظهار کرد: این ورزشها باید به گونه ای انجام شود که ضربان قلب افراد را به تناسب سن آنها افزایش دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: برای ورزش روزانه باید پنج دقیقه اول به گرم کردن، پنج دقیقه دوم به انجام نرمش، 30 دقیقه ورزش و پنج دقیقه پایانی نیز به سرد کردن بدن اختصاص داده شود.

معصومی تغذیه را همانند تحرک فاکتور مهم در حفظ سلامت قلب دانست و عنوان کرد: متاسفانه امروزه با دو معضل افزایش مصرف چربی های مضر و افزایش مصرف فست فودها در جامعه مواجهیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر نیمی از جامعه از روغن های نباتی جامد استفاده می کنند و این در حالیست که نیمی از روغن مصرفی باید به تنهایی روغن زیتون باشد و نیمی دیگر هم باید از سایر روغن های مایع گیاهی استفاده شود.

معصومی اظهار کرد: متاسفانه وجدان سالمی هم بر امورات تغذیه جامعه حاکم نیست و اماکن تامین کننده تغذیه مردم قابل اعتماد نیستند که نمونه آن استفاده از روغن پالم در لبنیات بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزایش مصرف فست فودها را معضل دیگر تغذیه جامعه عنوان کرد و افزود: این امر در آینده تعداد بیماران قلبی و عروقی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

وی بهترین نوع تغذیه را برای داشتن قلبی سالم افزایش مصرف میوه، سبزیجات و حبوبات در رژیم غذایی دانست و اظهار کرد: در کنار این مواد مصرف گوشت قرمز و غذاهای چرب باید به حداقل رسیده و گوشت ماهی نیز دو تا سه بار در طول هفته استفاده شود.

به گفته معصومی کاهش غذاهای سرخ شده در رژیم غذایی و استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون می تواند تا حدی زیادی از بروز بیماریهای قلبی در سنین جوانی و میانسالی پیشگری کند.

وی اظهار کرد: قطعا بروز بیماریهای قلبی در سنین جوانی و میانسالی با شدت بیشتری همراه خواهد بود و سیر بیماری سریعتر و احتمال سکته قلبی و مرگ افزایش می یابد.

معصومی افزود: قطعا با داشتن تغذیه سالم و تحرک کافی و پرهیز از مصرف سیگار و مواد مخدر، تا 85 درصد سلامت قلب تضمین شده است.


۱۴ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید