اخبار

رکورد انجام 1000عمل قلب باز در سال برای دکتر فریدون سبزی

رکورد انجام 1000عمل قلب باز در سال برای دکتر فریدون سبزی
مصاحبه همکاران روابط عمومی دانشگاه با دکتر سبزی را ببینید

 

دکتر فریدون سبزی فوق تخصص قلب و از اعضای هیئت علمی دانشگاه است که در بیمارستان امام علی (ع) انجام خدمت می کند.

شما را به خواندن مصاحبه خواندنی همکاران ما در روابط عمومی  دانشگاه با وی که به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قلب انجام شده است دعوت می کنیم. 

آقای دکتر ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید بفرمائید تا­کنون چند عمل انجام داده­ید؟

تعداد عمل هایی که تا کنون توسط بنده به انجام رسیده درحدود نه هزار عمل است که بصورت جراحی قلب باز صورت گرفته است. و درحال حاضر در سال هزار تا عمل انجام می دهم که درایران بصورت رکورد درآمده است.

 

بفرمائید برای انجام این رکورد از چه روشی استفاده می­کنید؟

یک روش جراحی قلب باز به اسم « قلب تپنده» ، در این روش ما در قلب ارس (ایست قلبی) ایجاد نمی کنیم و در حالی که قلب درحال کارکردن یا تپش می باشد ما با کمک دارو و یک وسیله ای به اسم « اختاپوس» قلب را ساکن نگه می داریم و گرافت ها رابه هر تعداد که لازم باشد انجام می دهیم . این روش توسط جراحان دیگر و مراکز دیگر بصورت محدود و در حد یک یا دو گراف در حد بسیار کمی انجام می شود اما ما تا کنون در حد 5 هزار بار با  این روش عمل را انجام دادیم . مرکز آموزشی امام علی (ع) تنها مرکز آموزشی در کشور می باشد که بیشترین  عمل قلب تپنده را انجام می دهند.

 دستگاه قلب و ریه مصنوعی که جهت عمل قلب باز جزو دستگاه های ضروری است در زمان تحریم ها باعث تعطیلی بسیاری از مراکز شده بود که ما با استفاده از این روش بدون یک روز تعطیلی توانستیم عمل ها را در این مرکز انجام دهیم.  

 

بیشترین مشکلی که  بیماران و مراجعان قلبی به دلیل آن مراجعه می­کنند چیست؟

بیشترین مشکل بیماران متاسفانه تنگی عروق کرونر می باشد که براثر تغذیه نامناسب مانند استفاده از  روغن های دارای ترانس بالا ، عدم مصرف سبزیجات و میوه ها ، عدم تحرک ، فشارخون ، چاقی و استرس به وجود می آید.

 

قطعاً با توجه به تعداد عمل­هایی که انجام داده­اید خاطره­های زیادی دارید،  یک مورد را برایمان تعریف کنید.

درحدود10 سال پیش عمل قلب باز را روی بیماری انجام دادیم بعد از عمل بیمار دچار ایست قلبی تنفسی شد و در ابتدا به احیای قلبی و ریوی جواب نداد و یکی از همکاران گواهی فوت بیمار را نوشت و همه از بیمار قطع امید کردند ، اما من حدود یک ساعت به ماساژ قلب ادامه دادم و قلب بیمار به کار افتاد. اکنون بیماربه زندگی طبیعی خود ادامه می دهد و تنها عارضه ای که دارد زخم بستر بسیار بزرگی است که در اثر بستری در بیمارستان برایش ایجاد شده بود.

 

شما بعنوان متخصص قلب وقتی جان کسی را نجات می­دهید چه حسی دارید؟

قطعاً بهبود بیمار باعث خوشحالی ماست و درد و رنج بیمار باعث نگرانی ما، آنقدر که گاهی غم و اندوه ما از بستگان بیمار نیز بیشتر است.

 

 

 

در آخر با تشکر از شما توصیه و نکات ضروری را راجع به قلب بفرمائید؟

1- مهمترین عامل سلامتی ورزش کردن است از جمله : پیاده روی ، کوه نوردی ، دویدن

2- از خوردن زیاد کله پاچه و جگر خودداری کرده و غذاهای پرچرب را کمتر استفاده کرده و حداقل روزی دوبار میوه و سبزیجات استفاده کنند.

3- خردسالان و حتی بزرگسالان  از آجیل و تنقلات سالم مانند: گردو ، بادام و پسته به جای پفک و چیپس و غیره ....  استفاده کنند و درطول هفته حداقل یک بار از ماهی و یا سایر غذاهای دریایی در وعده های غذایی استفاده شود.

4- یکی از مهمترین میوه ها برای سلامت قلب سیب است و توصیه می شود که حتماً از خوردن شبی یک سیب قبل از خواب غافل نشوند.

 

توصیه به جوانان کرمانشاهی : متأسفانه بدنسازی یکی از ورزشهای رایج در بین جوانان کرمانشاهی است توصیه می کنم از داروهای آنابولیک و استروئیدی اکیدً خودداری کنند زیرا باعث پارگی جدار آئورت شده و سایر مشکلاتی مانند فشارخون هایپرتورفی قلب را به دنبال دارد.

۲۴ مهر ۱۳۹۳ ۱۶:۱۸

نظرات بینندگان

محمد علی شیرازی
۱۳۹۴/۰۴/۱۵
5
23
113

اسفند88 توسط جناب اقای پروفسور سبزی عمل قلب باز روی اینجانب انجام شد که خدا رو شکر کاملا موفقیت امیز بود و هم اکنون در صحت و سلامت کامل به سر میبرم بدینوسیله کمال تشکر و قدر دانی و از خداوند متعال سلامت و پایداری برای ایشان ارزو مندم.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید