اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: آرتروز بیماری گریز ناپذیری است که تقریبا همه بدان مبتلا می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: آرتروز بیماری گریز ناپذیری است که تقریبا همه بدان مبتلا می شوند.
دکتر کامبیز خاموشیان: در صورت احساس درد، خستگی زودرس و خشکی مفاصل در یک یا چند مفصل حتما به پزشک مراجعه کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد بیماری آرتروز گفت: بیماری آرتروز یک بیماری اجتناب ناپذیر است که تقریبا همه بدان مبتلا می شوند.

دکتر کامبیز خاموشیان متخصص طب فیزیکی که به مناسبت 20 مهرماه روز جهانی آرتروز با  خبرنگار وبدا  گفتگو می کرد گفت: آرتروز یک بیماری گریز ناپذیر وابسته به سن است که تقریبا همه بدان مبتلا می شوند. این بیماری شروع درگیری در غضروف مفاصل است که تدریجا استخوان مفاصل را هم درگیر می کند و سطح غضروف مفاصل آسیب می بیند، در مرحله دوم استخوان زیر مفصل همراه با مفصل مورد هجوم واقع می شود و نهایتا کپسول مفصل و عضلات تاندون و بافت های اطراف مفصل تخریب می شود.

وی افزود: از علایم این بیماری خستگی زودرس ،احساس درد و خشکی مفاصل در یک یا چند مفصل است که به تدریج ممکن است به محدودیت حرکتی و درد شدید که مزاحم خواب است منتج شود و نهایتا به ورم و گرمی مفاصل می انجامد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت : سن از اصلی ترین علل بروز این بیماری است و هرچه سن بالاتر رود احتمال بروز بیماری بیشتر می شود اما از دیگر عوامل بوجود آمدن این بیماری می توان به 1- اختلالات اسکلتی شامل زانوی پرانتزی، انحراف ستون فقرات، در رفتگی مفصل لگن و ...)  2- شکستگی( هنگامی که شکستگی شامل مفاصل هم می شود) 4- استفاده نادرست از مفاصل مانند ورزش های نادرست و علت های شغلی 5-  استفاده زیاد از مفاصل مثلا هنگامی که بیماری وسواس وجود داشته باشد 6- مناسب نبودن محیط شغل و زندگی واستفاده زیاد از راه پله و عدم استفاده از آسانسور و 7-  انجام ورزش های بدون آمادگی و نامتناسب با سن همچون کوهنوردی می باشد.

وی در مورد نحوه تشخیص بیماری گفت : پزشکان با انجام یک رادیوگرافی ساده و معاینه بیمار  براحتی می توانند بیماری را تشخیص دهند.

دکتر خاموشیان در مورد نحوه درمان بیماری اضافه کرد: درمان این بیماری در واقع تلاش برای عدم پیشرفت بیماری و پیشگیری از وخیم تر شدن وضعیت بیمار است که در این خصوص پزشکان سعی در اصلاح شیوه زندگی بیماران می کنند، ورزش های خاص را تجویز می کنند و مسکن های ساده ای به بیمار می دهند و در مراحل پیشرفته تراز داروهای ضد التهابی خوراکی و گاها تزریق های مفصلی را تجویز می کنند که روند تخریبی را به تعویق می اندازد و فرصتی برای ترمیم مفاصل مهیا می کند.

وی در مورد داروهای غضروف ساز که توسط پزشکان تجویز می شود گفت : این داروها تنها کمک کننده هستند و درمان نهایی هنگامی که مفصل تخریب شده است و عملکرد آن از بین رفته تعویض مفصل است و متخصصان بجای مفصل از پروتز های فلزی استفاده می کنند.

این متخصص طب فیزیکی گفت: بهترین اقدام در مقابل این بیماری اولا شناسایی اختلالات اسکلتی و  انجام تست نرمی استخوان  برای کودکان و نوجوان است . وی از والدین کودکان خواست که در هنگام مراجعه کودک به پزشک تست نرمی استخوان را انجام دهند که آزمایشی ساده است و نشان دهنده میزان ویتامین  D  در بدن است . راه دوم اصلاح سبک و الگوی زندگی است ( عدم استفاده از پله ، استفاده از میز و صندلی و مبلمان ،و ...) 3- استفاده از   توالت فرنگی 4- رعایت ارگونومی شغلی ( کارمند ها روش درست استفاده از کامپیوتر ،کارگرها روش درست حمل بار ، دانش آموزان روش درست نشستن بر میز و صندلی و ... را رعایت کنند) 5 - ورزش منظم و سبک  هفته ای 2 تا 3 نوبت هربار 45 دقیقه 6- تغذیه صحیح و استفاده از لبنیات ، تخم مرغ و ماهی در رژیم غذایی است.

۲۰ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید