اخبار

2.3 درصد از کودکان زیر شش سال ایرانی از کم وزنی شدید و متوسط رنج می برند

2.3 درصد از کودکان زیر شش سال ایرانی از کم وزنی شدید و متوسط رنج می برند
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه: کم خوری و کمبود ریز مغذی ها موجب کوتاه قدی و کاهش وزن در کودکان می شود

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: طبق بررسی های به عمل آمده در سال 1389، 2.3 درصد از کودکان زیر شش سال ایرانی از کم وزنی شدید و متوسط رنج می برند.

نیلوفر حیدری به مناسبت روز جهانی غذا مهم ترین چالش حال حاضر در بحث تغذیه را سوء تغذیه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در فرهنگ عامه همواره از سوءتغذیه، کم خوری و کمبود مواد ریز مغذی برداشت می شود و این در حالیست که بیش خواری و اضافه دریافت کالری نیز نوعی سوء تغذیه محسوب می شود.

حیدری کم خوری و نیز کمبود ریز مغذی ها را موجب کوتاه قدی و کاهش وزن عنوان کرد و افزود: کاهش برخی ریز مغذی ها از جمله آهن، ویتامین D و ید موجب ایجاد کم خونی، فقر آهن و نیز شیوع گواتر در جامعه می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینها کمبود ویتامین D می تواند، نرمی استخوان، پوکی استخوان و نیز سرطان را به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرمانشاه بیش خواری و اضافه دریافت کالری را نیز موجب افزایش چاقی و اضافه وزن در جوامع دانست و اظهار کرد: همچنین بیش خواری می تواند افزایش موارد دیابت، سرطان و پوکی استخوان را نیز به همراه داشته باشد.

این کارشناس تغذیه در ادامه با بیان اینکه به طور معمول در نوزادان و کودکان سوءتغذیه از نوع کم وزنی بوده، اظهار کرد: این سوءتغذیه در بزرگسالان به طور معمول به شکل اضافه وزن و بیش خواری وجود دارد.

وی با بیان اینکه کوتاه قدی، لاغری و کم وزنی سه علامت مهم سوءتغذیه کودکان محسوب می شود، تصریح کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر روند کاهشی مطلوبی در زمینه سوءتغذیه کودکان داشته ایم.

 کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: طبق بررسی های به عمل آمده در سال 1378 ، 9.6 درصد از کودکان زیر شش سال کشور کم وزنی شدید و متوسط داشته اند که این آمار در سال 1389 به 2.3 درصد رسیده است.

حیدری پایش رشد کودکان، توجه بیشتر والدین به تغذیه کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر، برگزاری کلاسهای آموزشی در این زمینه و توزیع رایگان قطره های آهن و مولتی ویتامین را از جمله علل کاهش سوءتغذیه در کودکان کشور عنوان کرد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان کرماشاه با اشاره به رشد صعودی اضافه وزن در بزرگسالان و به ویژه در زنان اظهار کرد: ماشینی شدن زندگی، کم تحرکی و افزایش مصرف فست فودها در غذای روزانه موجب شده تا با معضل افزایش موارد اضافه وزن در جامعه روبرو باشیم.


۲۶ مهر ۱۳۹۳ ۱۰:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید