اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه: بی خوابی و استرس تعداد دفعات تشنج های بیماری صرع را افزایش می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه: بی خوابی و استرس تعداد دفعات تشنج های بیماری صرع را افزایش می‌دهد
دکتر داریوش افشاری: ژنتیک عامل اصلی ایجاد بیماری صرع است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بی خوابی و استرس تعداد دفعات تشنج های بیماری صرع را افزایش می‌دهد.

دکتر داریوش افشاری در گفت و گو با خبرنگار وبدا ژنتیک را عامل اصلی در زمینه ایجاد بیماری صرع عنوان کرد و افزود: علاوه بر ژنتیک عوامل دیگری از جمله عوامل متابولیکی و نیز عواملی مانند ضربه مغزی، سکته مغزی و وجود تومور در مغز نیز می تواند زمینه ساز ابتلا به صرع شود.

وی تصریح کرد: شروع بیماری صرع در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر منشا ژنتیکی و متابولیکی داشته و در سنین بالاتر عمدتا عوامل دیگر غیر از عوامل ژنتیکی در بروز صرع دخیل هستند.

به گفته افشاری تفاوت تشنج های ناشی از صرع با دیگر تشنج ها، تکرار این تشنج ها در طول زندگی فرد است.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه 75 درصد موارد صرع با استفاده از دارو قابل کنترل است، گفت: بیماران باید حداقل دو سال دارو مصرف کرده تا بتوان تشنج های صرع در آنها را کنترل کرد.

افشاری بر اهمیت خواب به موقع و کافی در بیماران مبتلا به صرع اشاره و تصریح کرد: بی خوابی و نیز استرس هایی که بی خوابی را به دنبال داشته باشد می تواند تشنج های صرع را افزایش دهد.

وی شروع تشنج در برخی موارد صرع را با علائمی همراه دانست و اظهار کرد: برخی بیماران پیش از شروع تشنج بوی خاصی را استشمام می کنند و یا تصویر خاصی را می بینند که این علائم به آنها هشدار می دهد که تا چند دقیقه دیگر دچار تشنج می شوند.

وی تصریح کرد: برخی بیماران نیز در روزهایی که احساس ناخوشایندی و کسالت داشته و یا درد معده دارند می فهمند که در آن روز دچار تشنج می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه تشنج های صرع با گذشت چند دقیقه خود به خود متوقف می شود، گفت: در این زمان بهتر است دست و پای بیماری که دچار تشنج شده را گرفت تا با برخورد به اجسام اطراف دچار آسیب نشود.

وی تصریح کرد: در این زمان همچنین باید بیمار را به پهلو خوابد تا کف و بزاق به داخل ریه او نرود و زمینه ساز عفونت های ریه نشود.

افشاری افزود: در صورت قفل شدن دهان باید دهان را باز کرد و زبان را از لای دندانها بیرون آورد.

۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید