اخبار

سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی است

سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی است
سیستم های سنتی باعث کاهش 30 درصد ویتامین B12 و B1 و اسید فولیک در شیر می شود و تا 20 درصد پروتئین آن را کاهش می دهد.

دانشیار گروه تغذیه و کنترل کیفی گفت: مصرف لبنیات هر فرد در طول سال طبق استانداردهای بین المللی 250 کیلوگرم است.

دکتر احسان صادقی با اشاره به این افزود: در کشور ما این سرانه در یکسال کمتر از 90 کیلوگرم است ، یعنی  از یک سوم استانداردهای بین المللی که این مقدار بسیار پایین باعث مشکلاتی مانند کاهش رشد، کوتاهی قد، کاهش ضریب هوشی در افراد می شود و این امر لزوم دقت بیشتر در اصلاح و الگوی مصرف در جامعه را گوشزد می کند.

دکتر صادقی با تأکید بر این نکته که مصرف لبنیات را باید به استانداردها نزدیک کنیم خصوصاً اینکه دو تا سه واحد در روز مصرف لبنیات را افزایش بدهیم.

دکتر صادقی راهکارهای عادت دادن به مصرف لبنیات این است که کودک را بعد از سن 2 سالگی که دیگر از شیر مادر استفاده نمی کند، به سمت مصرف لبنیات و شیر هدایت کنیم، در صورتی که برخی به غلط کودک را به استفاده از پفک و چیپس و دیگر مواد خوراکی سوق می دهند.

این متخصص علوم و صنایع غذایی گفت: بهترین نوع لبنیات در وحله اول لبنیات پاستوریزه، در وحله دوم لبنیات استریلیزه است و این نوع لبنیات را از کارخانجاتی که این نوع لبنیات را بصورت استاندارد تهیه می کنند می توان خریداری کرد.

وی در مورد مصرف شیر و نحوه جوشاندن آن گفت: شیر باید در دمای 72 درجه سانتی­گراد به مدت 15 ثانیه در سیستم های صنعتی جوشانده شود، در صورتی که در سیستم های سنتی و در منازل این امکان اندازه گیری کنترل دما و زمان لازم وجود ندارد و در نتیجه در سیستم های سنتی شیر را آنقدر زیاد می جوشانند که باعث کاهش 30 درصد ویتامین B12 و B1 و همچنین باعث کاهش اسید فولیک در شیر می شود و تا 20 درصد پروتئین موجود در شیر کاهش می یابد.

وی همچنین افزود:شیر می تواند حاوی بسیاری از مخاطرات مانند باقی مانده های دارویی یا مواد تقلبی باشد که در روش سنتی استفاده از شیر، هیچ کنترلی بر آن صورت نمی گیرد.

دکتر احسان صادقی گفت:بهترین توصیه در مورد شیر، مصرف شیر صنعتی کارخانجات معتبر لبنی است.

۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید