اخبار

رونمایی از واکسن پنج گانه همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه

رونمایی از واکسن پنج گانه همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه
معاون بهداشتی دانشگاه: انجام واکسن جدید پنج گانه در راستای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت است.

امروز همزمان با سراسر کشور طرح انجام واکسیناسیون پنجگانه در استان کرمانشاه نیز رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این طرح که در شهرستان سرپل ذهاب برگزار شد مسئولین دانشگاه و شهرستان سرپل ذهاب حضور داشتند، معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه واکسن پنج گانه سبب حفاظت کودک علیه 5 بیماری تهدید کننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس انفلوانزا نوع ب می شود، گفت: ادغام واکسن پنج گانه در برنامه توسعه ایمن سازی سبب ارتقای سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پنومونی و مننژیت های حاصله از هموفیلوس انفلوانزا نوع b (Hib) خواهد شد.

دکتر علیرضا احمدی افزود: ایمنسازی یکی از شناخته شده ترین و موثرترین روش پیشگیری از بیماریهای دوران کودکی است . در 30 سال گذشته پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی (EPI)، دستاوردهای مهمی در جهت پیشگیری و کنترل بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سلامت کودکان در کشورمان حاصل شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه ادامه داد، در حال حاضر کلیه کودکان کشور علیه بیماریهای دیفتری، سیاه سرفه، کزاز فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت B واکسینه می شوند. بیماریهای سرخک، سرخجه مادرزادی، کزاز نوزادی درمرحله حذف قرار دارند، 14 سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است و بیماریهای دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند. میزان حاملین مزمن هپاتیت B از بیش از 3 درصد در سال 1370 به کمتر از 2 درصد کاهش یافته است.

 

براساس دستورالعمل ابلاغی معاونت بهداشت به مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور، واکسن پنج گانه جایگزین واکسنهای فعلی ثلاث (DTP) وهپاتیت ب در سنین 2، 4 و 6 ماهگی در برنامه  واکسیناسیون شده است. به علاوه دریافت واکسن هپاتیت ب بدو تولد طبق برنامه قبل ادامه خواهد داشت و زمان دریافت یادآور واکسن سه گانه (DTP) در 18 ماهگی و 6 سالگی همانند برنامه سابق ادامه خواهد یافت.

بنابراین گزارش جدول بازنگری شده برنامه ایمنسازی کودکان براساس دستورالعمل معاونت بهداشت به شرح زیر است:

واکسن

برنامه

ب ث ژ ، هپاتیت ب، فلج اطفال خوراکی

بدو تولد

پنج گانه (سه گانه + هپاتیت ب + هموفیلوس انفلوانزا) ، فلج اطفال خوراکی

2، 4 و 6 ماهگی

MMR

12 ماهگی

یادآوراول سه گانه ، یادآور فلج اطفال خوراکی ، MMR

18 ماهگی

یادآور دوم سه گانه،  یادآور فلج اطفال خوراکی

6         سالگی

*جدول بازنگری شده برنامه ایمنسازی کودکان

 

 










طرح انجام واکسیناسیونباحضور سرپرست دانشگاه، امام جمعه و فرماندار و هیات رییسه، فرماندار همزمان با سراسر کشور صبح روز سه شنبه 27 آبان ماه طرح سراسری واکسیناسیون با پنتاوالان آغاز خواهد شد.


معاون بهداشت با بیان این که به نوزادانی که این واکسن را دریافت می کنند دیگر واکسن ثلاث و هپاتیت زده نمی شود، گفت: واکسن پنج گانه شامل واکسن ثلاث و هپاتیت نیز هست.

معاون بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسن 5 گانه به کلیه مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور توزیع شده است.

دکتر سیاری در ادامه در خصوص مزایای واکسن 5 گانه گفت: این واکسن از تشنج و عقب ماندگی در کودکان پیشگیری می کند و نوزادانی که این واکسن را دریافت می کنند تا 90 درصد دچار مننژیت نیز نمی شوند.

گفتنی است: واکسن 5 گانه (هموفیلوس آنفولانزا، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و هپاتیت) صبح امروز با حضور رییس جمهور، وزیر بهداشت، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و رییس انستیتو پاستور ایران و جمعی از مسئولین نظام سلامت رونمای

 

به منظور استفاده همکاران مراکز، مطالب مربوط به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زیر می آید:

 

پیام بهداشتی:

 

  واکسیناسیون مؤثرترین راه برای ارتقای سلامت کودکان است

هرگونه اقدامی که به منظور جلوگیری از بروز عفونت و یا تخفیف شکل طبیعی بیماری در فردی با تجویز آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن بعمل آید ایمن‌سازی گفته می شود.

 

واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که بوسیله آن با هزینه کم می‌توان از ابتلاء به بیماریهای عفونی جلوگیری کرد. با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان، شیوع بسیاری از بیماریهای خطرناک دربین شیرخواران، کودکان و بالغین کاهش بارزی پیدا کرده است بطوریکه اکنون شیوع بیماریهای خطیری چون دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان با واکسیناسیون همگانی با موفقیت کنترل و در بسیاری از کشورها عملا به حداقل میزان خود رسیده است، یا بیماری آبله که با واکسیناسیون همگانی و پیگیری جهانی ریشه کن شده است.

 

برای بیش از 20 بیماری انسان، اکنون واکسن تهیه شده است که تعدادی ازآنها بطور همگانی و بقیه در شرایط خاصی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تصمیم برای تهیه و استفاده از واکسن، جهت یک بیماری براساس نتیجه موازنه دو موضوع، یکی میزان احتیاج به واکسن و دیگری خطرات و عوارض ناشی از آن گرفته می‌شود.

 

موثرترین واکسن ها آنهائی هستند که مکانیسم پیشگیری حاصل از مرحله بهبودی در شکل طبیعی بیماری را تقلید کنند.

۲۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۴:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید