اخبار

مصرف چربی ها و روغن ها را از برنامه غذایی بطور کامل حذف نکنید

مصرف چربی ها و روغن ها را از برنامه غذایی بطور کامل حذف نکنید
کارشناس ارشد تغذیه:روغن در ترکیباتی مثل انواع مغزها، گوشت ، تخم مرغ، لبنیات و... با درصدهای مختلف وجود دارد.

یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است: نباید مصرف چربی ها و روغن ها را بطور کامل از برنامه غذایی حذف کرد.

فرید اردیخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری وبدا، استفاده از چربی ها و روغن ها را در برنامه غذایی افراد ضروری دانست و اظهار کرد: از نظر اصول تغذیه ای و با توجه به هرم های غذایی استاندارد اجازه حذف کامل چربی ها و روغن ها را از برنامه غذایی نداریم و باید مقادیری از آن ها حتما در برنامه غذایی روزانه افراد وجود داشته باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه برنامه غذایی صحیح را حاوی تمامی گروه های غذایی دانست  و با تاکید بر اهمیت و نقش چربی ها در بدن، افزود: چربی ها و روغن ها در ترکیباتی مثل انواع مغزها، گوشت ها، ترکیباتی مثل تخم مرغ، لبنیات و... با درصدهای مختلف وجود دارند.

اردیخانی در مورد روغن مورد استفاده در طبخ غذاها نیز گفت: به طور کلی استفاده از روغن در طبخ غذا به صورت سرخ کردنی یا هر صورت دیگری مورد تاکید نیست و به جرات می توان گفت روغن خوب نداریم.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه روغن خوب از نظر ارزش تغذیه ای وجود ندارد، اظهار کرد: مصرف روغن ها در برنامه غذایی چه به صورت سرخ کردنی و یا به هر صورت دیگری باید محدود شود.

وی گفت: به هبچ عنوان نباید از روغن های پخت و پز به منظور سرخ کردن  مواد غذایی استفاده کرد و برای سرخ کردن مواد غذایی حتما باید از روغن سرخ کردنی استفاده شود.

اردیخانی با بیان اینکه در گذشته درصد زیادی از مردم از روغن های جامد خوراکی استفاده می کردند، افزود: هنوز هم شاهد استفاده برخی از شهروندان از این روغن های جامد هستیم  و این در حالیست که استفاده از روغن های جامد از نظر تغذیه ای  به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود.

اردیخانی افزود: روغن های جامد موجود در بازار همان روغن های مایع  گیاهی هستند که با فرآیند "هیدروژناسیون" به حالت جامد در آمده اند و مصرف این نوع از روغن ها به دلیل وجود اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب با زنجیره طولانی اشباع توصیه نمی شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس به صورت طبیعی در روغن ها وجود ندارند، اظهار کرد: این اسیدهای چرب در صنعت تبدیل روغن مایع به جامد تولید می شوند و سلامت انسان را به مخاطره می اندازند.

وی افزود: این نوع از اسیدهای چرب به طور مستقیم با بروز بیماریهای قلبی و عروقی در ارتباط هستند، به طوریکه به ازای هر دو درصد افزایش میزان این نوع از اسیدهای چرب در برنامه غذایی افراد احتمال ابتلای فرد به بیماریهای قلبی و عروقی به میزان 25 درصد افزایش می یابد.

اردیخانی افزود: اسیدهای چرب با زنجیره طولانی ارتباط مستقیمی با تشکیل پلاک در داخل عروق و انسداد عروق خونی دارند، ضمن اینکه مصرف آن ها در ابتلا به بیماریهایی نظیر فشار خون، سکته های قلبی و مغزی در ارتباط است.

به گفته این کارشناس تغذیه اسیدهای چرب اشباع با زنجیره طولانی در روغن های دیگری مثل روغن حیوانی(محلی)، انواع پیه، دمبه و چربی های احشایی و در کله پاچه و دل و جگر به مقادیر زیاد وجود دارند و لذا مصرف اینگونه مواد در برنامه غذایی افراد توصیه نمی شود و در صورت مصرف نیز باید از مقادیر بسیار کم آن ها استفاده شود.

اردیخانی با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس در روغن های محلی به میزان بسیار کمی وجود دارد و شاید میزان آن در این نوع از روغن ها به کمتر از دو درصد برسد، اظهار کرد: این در حالیست که این نوع از روغن ها به دلیل وجود اسیدهای چرب با زنجیره بلند منع مصرف دارند.

۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید