اخبار

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه :کرمانشاه یکی از استان های پیشرو در زمینه شناسایی بیماران آلوده به HIV در کشور است.

دکتر علیرضا جانبخش: بیماری ایدز قابل درمان است

 

دکتر علیرضا جانبخش به مناسبت هفته "اطلاع رسانی ایدز" (8 تا 14 آذر) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، ویروس HIV را عامل بیماری ایدز عنوان کرد و افزود: این ویروس از راه تزریق با سرنگ آلوده و یا تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، روابط جنسی غیر ایمن و انتقال از مادر به جنین می‌تواند منتقل شود.

 

جانبخش اظهار کرد: با ورود ویروس HIV به بدن با گذشت دوره کمون حداقل دو هفته و حداکثر شش ماهه، در برخی از مبتلایان علائم اولیه بیماری شامل بیماری سندرم حاد رترو‌ویروس، تب، علائم هپاتیت، کهیر، علائم مغزی بصورت منژیت و بزرگ شدن غدد لنفاوی ظاهر می‌شود.

 

وی تصریح کرد: با بهبود این علائم دوره نهفتگی بیماری شروع شده که تا حدود 10 سال بطول می‌انجامد.

 

جانبخش افزود: پس از 10 سال بیماری وارد فاز نهایی که ایدز باشد می‌شود و تا پیش از این بیماران تنها مبتلا به ویروس HIV هستند و ایدز در مرحله آخر بیماری قرار دارد.

 

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در مرحله ایدز تعداد ویروس HIV بسیار افزایش یافته و در مقابل سلولهای دفاعی بدن کاهش محسوسی می‌یابند.

 

وی تصریح کرد: در این مرحله دو دسته علامت، یکی علامت‌های وابسته به ویروس HIV از جمله بیماریهای روده‌ای و رماتیسمی و دیگری علامت‌های وابسته به برخی عفونت‌های فرصت‌طلب در بیمار ایجاد می‌شود.

 

جانبخش با بیان اینکه ویروس HIV و بیماری ایدز به خودی خود کشنده نیستند، اظهار کرد: علائمی که این ویروس ایجاد می‌کند نمی‌تواند مرگ فردی را رقم بزند.

 

وی اظهار کرد: آنچه که بیمار مبتلا به HIV را از پا در می‌آورد عفونت‌های فرصت طلبی مانند سل هستند که در پی کاهش قدرت دفاعی بدن بروز پیدا کرده و موجب مرگ بیمار می‌شوند.

 

جانبخش تصریح کرد: ویروس HIV در این بین تنها قدرت دفاعی بدن را کاهش داده و موجب مرگ انسان نمی‌شود و این عفونت‌ها و بیماریهای دیگر هستند که قدرت بروز پیدا کرده و بیمار را می‌کشند.

 

مدیر گروه بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری ایدز قابل درمان است، اظهار کرد: در حال حاضر درمان‌های دارویی خوبی برای این بیماری وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیماران مبتلا به HIV و نیز بیمارانی که در مرحله ایدز قرار دارند می‌توانند در صورت مصرف مادام العمر دارو مانند سایر افراد عمر طبیعی داشته باشند.

 

 

۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید