اخبار

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به تشریح جزییات اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان کرمانشاه پرداخت.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به تشریح جزییات اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان کرمانشاه پرداخت.
دکتر رضا شتابی: بهترین مزیت طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به تشریح جزییات اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان کرمانشاه پرداخت.

 

دکتر رضا شتابی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بهترین مزیت طرح تحول نظام سلامت را کاهش پرداختی از جیب مردم عنوان کرد و افزود: تا پیش از اجرای این طرح مردم 70 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کردند که با اجرای این طرح هزینه‌های پرداختی مردم در شهرها به 10 درصد و در روستاها به پنج درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در چندین مرحله در حال اجراست، اظهار کرد: هریک از این مراحل نیز بسته‌هایی را درون خود دارد.

شتابی به اجرای فاز اول این طرح از 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره و تصریح کرد: در این مرحله مهم‌ترین بسته که کاهش پرداختی از جیب مردم بود به اجرا درآمد که با اجرای آن سهم پرداختی مردم برای هزینه بیماران بستری در بیمارستانها در شهرها و روستا به ترتیب به 10و 5 درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کاهش فرانشیز، دولت از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 347 میلیارد و 485 میلیون ریال اعتبار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه قرار داده است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه ارتقاء هتلینگ بیمارستانها را بسته دیگر این مرحله عنوان و تصریح کردن: به منظور اجرای این بسته نیز 62 میلیارد و 849 میلیون ریال اعتبار به استان اختصاص داده شد.

شتابی تصریح کرد: ارتقاء هتلینگ شامل مواردی از جمله بهبود و تنوع غذای بیماران، بهبود چیدمان و ساختار فیزیکی بیمارستان، تقویت سیستم‌های حرارتی و برودتی و تامین نیروی انسانی کافی از جمله پرستار و کمک پرستار می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول هتلینگ بیمارستانهای استان در دو فاز انجام شده که فاز اول آن در استان به اتمام رسیده و فاز دوم آن در حال اجراست.

شتابی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از دیگر بسته‌های مرحله اول طرح تحول نظام سلامت عنوان و تصریح کرد: تا پیش از اجرای این طرح پزشکان تمایلی به ماندن در مناطق محروم نداشتند و بیشتر مناطق محروم از نداشتن پزشک متخصص رنج می‌بردند.

وی اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح، افزایش دستمزد پزشکان این مناطق در دستور کار قرار گرفت و به همین منظور نیز 37 میلیارد و 576 میلیون و 600 هزار ریال اعتبار به دانشگاه اختصاص داده شد.

شتابی همچنین به استقرار پزشک متخص در اورژانس در این مرحله از طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: این امر موجب شد تا بیماران در همان لحظات اولیه و مهم تحت نظر یک متخصص قرار گیرند.

وی تصریح کرد: برای مقیم‌کردن پزشکان در اورژانس نیز هفت میلیارد و 124 میلیون و 919 هزار ریال اعتبار اختصاص داده شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از بازسازی و تجیهز کیلینیک‌های بیمارستانهای استان خبر داد و اظهار کرد: با حضور تمام وقت متخصصان در این کلینیک‌ها، طرح ارتقاء ویزیت برای این پزشکان اعمال می‌شود.

شتابی خاطر نشان کرد: پزشکانی در این کلینیک‌ها مشمول طرح ارتقاء ویزیت می‌شوند که هشت بیمار را در یک ساعت ویزیت کنند و روانپزشکان نیز مجاز به ویزیت شش بیمار در یک ساعت هستند تا مشمول طرح ارتقاء ویزیت شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این کلینیک‌ها بیمار هزینه ویزیت دولتی را پرداخت کرده و مابقی هزینه ویزیت را دولت پرداخت می‌کند.

به گفته شتابی این کلینیک‌ها در تمامی بیمارستانهای شهرستانها و نیز بیمارستانهای کرمانشاه به غیر از بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان معتضدی فعال هستند.

وی تصریح کرد: کار تجهیز و بازسازی کلینیک این دو بیمارستان نیز در حال انجام است که بزودی این کلینیک‌ها نیز فعال می‌شوند.

شتابی راه‌اندازی اورژانس هوایی در استانها را از دیگر بسته‌های طرح تحول نظام سلامت در مرحله اول آن عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در این زمینه هماهنگی‌های لازم با هوانیروز صورت گرفته تا در صورت درخواست انتقال بیمار از مناطق صعب العبور به بیمارستان، بالگرد در اختیار نیروهای اورژانس قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این بالگردها مجهز به امکانات مورد نیاز جهت انتقال بیمار هستند.

شتابی مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت را مربوط به ساماندهی بهداشت دانست و اظهار کرد: در این مرحله از طرح نیز به پیشگیری توجه ویژه‌ای شده است که اجرای این مرحله از طرح بر عهده معاونت‌های بهداشتی می‌باشد.

وی در ادامه به اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت از ابتدای مهرماه سال جاری اشاره و تصرح کرد: در این مرحله بر اصلاح تعرفههای خدمات پزشکی تمرکز شد و اصلاح کتاب ارزشهای نسبی خدمات پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاح تعرفه‌ها در این مرحله از طرح، اظهار کرد: این کتاب در حال حاضر پس از اصلاح طی سه ماه بصورت آزمایشی اجرا می‌شود و سپس مشکلات احتمالی آن با نظر انجمن‌های تخصصی پزشکی و دانشگاه رفع می‌شود.

شتابی خاطرنشان کرد: این واقعی‌شدن تعرفه‌ها موجب شد تا برای اینکه بار مالی به مردم تحمیل نشود مجددا تعرفه‌ها در شهرها به شش درصد و در روستاها به سه درصد کاهش پیدا کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به تعهدات بیمارستانها در جهت تامین تجهیزات پزشکی و دارو برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیمارستانها تمام داروهای بیماران بستری را برای آنها تامین می‌کنند.

شتابی خاطرنشان کرد: تامین داروهای خارجی نیز مشمول طرح است، بطوریکه در حال حاضر داروهای بیماران شیمی‌درمانی که عمدتا نیز خارجی است، در بیمارستانها تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تخصیص اعتبار 600 میلیارد ریالی به استان در زمینه خرید تجهیزات ‌پزشکی نیز تا حد زیادی مشکلات استان در زمینه این تجهیزات مرتفع شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر برخی از این تجهیزات خریداری شده و برخی دیگر نیز در مرحله خریداری است که تا پایان سال همه تجهیزات مورد نیاز خریداری می‌شود.

شتابی با اشاره به حجم بالای مراجعات به بیمارستانها در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: در این زمینه با کمبود پرستار مواجه شدیم که خوشبختانه کار جذب 230 پرستار از محل اعتبارات هتلینگ در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با شروع به کار این تعداد پرستار ظرف روزهای آینده قطعا مشکلی در زمینه کمبود پرستار تا مدت‌ها نخواهیم داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تنها چالش موجود در زمینه اجرای هر چه بهتر طرح تحول نظام سلامت در استان را کمبود نیروی متخصص عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه حجم مراجعات در برخی بیمارستانها تا دو برابر نیز افزایش پیدا کرده، نیاز به جذب نیروی متخصص داریم.

وی تصریح کرد: تامین پزشک متخصص نیز در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم این مشکل هم به‌زودی رفع شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید