اخبار

واردات دارو به کشور امسال 30 درصد کاهش یافته است

واردات دارو به کشور امسال 30 درصد کاهش یافته است
معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش 30 درصدی واردات دارو به کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،دکتر 'رسول دیناروند' که برای گشایش دو آزمایشگاه معاونت غذا و داور و نیز بازدید از کارخانه تولید داروی باختر بیوشیمی به کرمانشاه سفر کرده بود اظهار کرد: تولید دارو در کشور از نظر کمی در مرز 96 درصد است.

وی افزود: واردات دارو در کشور از نظر ارزبری دارای کاهش بوده است به طوری که در سال جاری با کاهش 30 درصدی  نسبت به سال92 که رقم 13 میلیارد ریال را نشان می دهد مواجه بوده است که دلیل عمده آن هم توانمندی در زمینه تولید دارو و تامین نیازهای دارویی در داخل کشور بوده است.

رییس سازمان غذا و داروی کشور با مهم ارزیابی کردن استان کرمانشاه به دلیل دسترسی این استان به بخش های عرب و کرد نشین کشورعراق، گفت: این استان می تواند هم در حوزه گردشگری سلامت و هم در زمینه صدور دارو و تجهیزات پزشکی به عراق نقش موثری داشته باشد.

دکتر دیناروند گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال 94 برنامه صدور500 میلیون دلار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به کشور عراق را دارد که در صورت تحقق این رقم، افزون بر10 برابر رقم صادرات امسال خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سووال وجود داروهای قاچاق و فاقد مجوز در استان کرمانشاه که عمدتا در عطاری های شهر به فروش می رسند، گفت: معضل قاچاق دارو در کشور جدیست اما در استان های مرزی جدی تر است و نوع قاچاق هم در مرزهای شرقی، جنوبی و غربی نیز با هم متفاوت می باشد.

وی افزود: عمده داروهای قاچاقی که وارد استان های غربی کشور می شود از کشورهایی است که سیستم نظارتی ندارند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای مقابله با قاچاق دارو، سه گزینه را در دستور کار قرار داده است.

تفکیک کالاها و داروهای اصیل از نوع تقلبی با ایجاد برچسب رهگیری و اصالت که با استفاده از نرم افزاری که قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه را دارد، نخستین راهکار وزارت بهداشت است که دیناروند به آن اشاره کرد.

وی افزود: شهروندان می توانند با وارد کردن کد هر کالا در نرم افزاری که روی تلفن همراه شان دارند، به اصالت یا تقلبی بودن داروها پی ببرند.

وی همچنین برخورد شدید با متخلفان را راهکار دیگر وزارتخانه اعلام کرد و افزود: خوشبختانه قانون جدید مبارزه با قاچاق بسیار محکم تر از قبل ظرفیت برخورد شدید با قاچاقچیان را می دهد و امیدواریم دستگاه های دیگر هم در این راستا به کمک ما بیایند.

گفتنی است در سفر معاون وزیر بهداشت به استان کرمانشاه دو آزمایشگاه بافت شناسی و نیز تعمیر تجهیزات و دستگاه های سرمایه ای پزشکی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال اعتبار در محل معاونت غذا و داروی شهر کرمانشاه به بهره برداری می رسد.

 

9


 

 

۹ دی ۱۳۹۳ ۱۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید