اخبار

مصرف مواد غذایی پر نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد

مصرف مواد غذایی پر نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد

مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی پر نمک شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش می دهد. بر اساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه ۱۲ تا ۱۵ گرم نمک مصرف می کند بیشتر است.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی  به مناسبت بسیج ملی کاهش مصرف نمک در کشور گفت  ایران یکی از پر مصرف‌ترین کشورهاست که میانگین روزانه مصرف نمک مردمانش3-2برابر استاندارد جهانی است.

نیلوفر حیدری اضافه کرد: طبق نظر محققان میزان مصرف نمک در ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز است که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک (۵ گرم) است و در استان کرمانشاه نیز  بر اساس بررسی  کشوری سال 1390 حدود   70  درصد خانوارها بر سر سفره  و هنگام صرف غذا از نمکدان استفاده می کنند

وی مصرف زیاد نمک را از مهمترین عوامل فشارخون بالا دانست و گفت: امروزه با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است،تحقیقات نشان می دهد که شیوع فشار خون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد به همان نسبت شیوع فشار خون بالا کاهش می یابد.همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از 2300میلی گرم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک یا یک قاشق چای خوری در روز  )باشد.

حیدری یادآور شد که همچنین نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم  و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

 پوکی استخوان بیماری است که با کم شدن توده ی استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان توصیف می شود،که منجر به شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن ،ستون فقرات و مچ دست می شود.پوکی استخوان باعث کاهش کیفیت زندگی و برای برخی باعث معلولیت دائمی می گردد.از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد

این کارشناس تغذیه دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک را سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه دانست و آن را عامل دفع  بیشتر ادرار عنوان کرد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.مصرف بیش از 5گرم نمک در روز اثر مهمی بر کاهش تراکم استخوان دارد.

وی همچنین گفت:  مصرف زیاد نمک  ،غذاهای پرنمک و تنقلات شور می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است.

  حیدری در خاتمه عنوان داشت مطالعات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی پر نمک شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش می دهد. بر اساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه ۱۲ تا ۱۵ گرم نمک مصرف می کند بیشتر است.

۱۴ دی ۱۳۹۳ ۱۰:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید