اخبار

دیدار گروه کوهنوردی دانشگاه با کوه پراو در یکی از روزهای سرد زمستان1393

دیدار گروه کوهنوردی دانشگاه با کوه پراو در یکی از روزهای سرد زمستان1393
برنامه بعدی صعود به قله پراو می باشد. زمان حرکت بعد از اذان صبح روز جمعه تاریخ 03/11/1393 از ساختمان شماره یک ستاد دانشگاه می باشد. دیدار با دوستان صخره نورد ،دوشنبه ها ساعت 14:00 پارک شرقی -دیواره زردکوتاه و روزهای پنج شنبه در پارکینگ پارک کوهستان می باشد شرکت کنندگان جهت شرکت در برنامه می توانند با آقای بابک بهرامیان کارشناس حقوقی شاغل درساختمان ستاد دانشگاه (شماره تماس 8358423 و 09183351263) هماهنگی نمایند.

پَراو : رشته کوهی در غرب ایران است . رشته کوه پراو جزو رشته کوه زاگرس ، در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد و قسمت شرقی و شمال شهرستان کرمانشاه و مغرب شهرستان هرسین (در استان کرمانشاه ) را فرا گرفته است . طول آن را حدود 62 کیلومتر و عرض آن را تا 26 کیلومتر ذکر کرده اند. پراو از حدود شرقی راه اصلی کرمانشاه ـ سنندج (در حدود 20 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه ) تا پیرامون آبادیهای بیستون و سُنقُرآباد امتداد دارد  راه اصلی همدان ـ کرمانشاه از جنوب آن می گذرد. رشته کوه پراو از شمال غربی به رشته کوه شاهو متصل است و کوه بیستون  در انتهای شرقی آن قرار دارد  این رشته کوه دومین رشته کوه منطقة کرمانشاه از مغرب به مشرق و ادامة رشته کوه شاهواست . از مرتفع ترین قلّه های آن ، که بعضی از آنها پوشیده از برف و دارای یخچالهای طبیعی است ، می توان شیخ علی خان (ارتفاع : 4010متر) ، شاودالان / اودلان / آبدالان / آودالان (ارتفاع : 3200متر) ، سه کل (ارتفاع : 3100 متر) ، زنهان(2850) و بیستون(2800) در شمال شهرستان بیستون را نام برد .

  رودهای دینَوَر و گاماسب (جاماسب ) رشته کوه پراو را در مشرق و جنوب شرقی از کوههای هوجیو و هرسین جدا می کند. رود قره سو (با جهت شمالی ـ جنوبی ) در غرب آن جریان دارد...

 رودهای کوچک ارمنی جان ، تنگ سیزده خزان و زردآب از این رشته کوه سرچشمه می گیرند  از سرابهای آن ، بیستون ، بَرناج و نُجوبَران است  به نوشته ای ، کوه پراو (با چشمه های بسیار در پایکوه ) بر دشت پهناور نزدیکِ محل تلاقی «رود جاماسب » و «آب دینور» مسلط است  نزدیکترین شکارگاههای شهر کرمانشاه در این رشته کوه قرار دارد

در حال حاضر راه معمول به ارتفاعات پراو، روستای چالابه و کارخانه سیمان در شرق شهر کرمانشاه (جاده کرمانشاه - بیستون) می باشد .

طبق برنامه اعلام شده گروه کوهنوردی دانشگاه صبح جمعه تاریخ 19/10/1393 در یکی از روزهای سرد زمستان، برف های پوشیده روی یخ کوه پراو را تجربه کردند.اعلام بارش برف و دمای زیر صفر درجه از سوی مسؤولین هواشناسی باعث گردید حداقل  کوهنورد به کوههای سرسخت وپر برف مراجعه نمایند.

گزارش به روایت تصویر

1

نمای کار خانه سیمان از قله خاتون بان

4

نمای دشت دوزری از قله خاتون بان

5

چشمه دوزری

6

نمای غربی چشمه دوزری

7

نمای شرقی چشمه دوزری

8

نمای شمالی چشمه دوزری

9

نمای کارخانه سیمان از بالای شیب شن اسکی پشت غار یک شبه

10

آقایان از سمت راست: پردلی،منتظریانی،خزایی وبهرامیان

11

شیب بیولوژی کش

12

پناهگاه پراو

13 

پناهگاه پراو

14

پناهگاه پراو

15 

نمای قله از پناهگاه

16

نمای دشت پراو از پناهگاه

17

سه کل

18

 طبیعت بکر

 

 

۲۰ دی ۱۳۹۳ ۰۶:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید