اخبار

نشانه های بیماری کبد را جدی بگیرید

نشانه های بیماری کبد را جدی بگیرید

کبد در تنظیم سوخت و ساز بدن، متابولیسم، توزیع مواد غذایی در بدن، تولید انرژی، متابولیسم داروها، ساخت هورمون های مفید و دفع سموم از بدن نقش حیاتی داد. 

دکتر همایون بشیری فوق تخصص بیماری های گوارشی با اشاره به مطلب فوق گفت: چنانچه کبد کار خود را بدرستی انجام ندهد کل بدن دچار عوارض آن می شود و درگیر مشکلات بعدی خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به لحاظ میزان شیوع مهمترین بیماری های کبد:1- کبد چرب است که به خاطر وزن زیاد و چربی بالا بوجود می آید و ممکن است منجر به اختلالات کبدی شود. 2- هپاتیت ها که انواع مختلفی دارد که نوع B و C  آن مزمن می شوند که سال ها مریض را گرفتار می کند و یک سری هپاتیت های خود ایمنی که سیستم ایمنی موادی را تولید می کند که باعث آسیب به بافت های بدن از جمله کبد می شود.3- سیروز  که مرحله انتهایی التهابات کبدی است که طی آن کبد کوچک و چروکیده می شود. 4- سرطان های کبد که یا از خود کبد هستند یا از اعضای دیگر به کبد سرایت می کند مانند سرطان روده و استخوان و پنجمین مساله مهم که ممکن است برای کبد بوجود بیاید ناشی از داروهای نیروزاست که عوارض جدی را برای کبد به دنبال دارد.

وی در خصوص علایم بیماری کبد در افراد گفت: کسانی که برای مدتی و بدون سابقه دچار ضعف و بیحالی می شوند، خستگی زودرس دارند، تغییر رنگ ادرار، پوست یا چشم در آنها به چشم می خورد ، خارش پوستی بدون دلیل دارند، ورم در اندام های تخحتانی آنها به چشم می خورد، بزرگی شکم و احساس سنگینی در آن دارند، عروق برجسته بر روی شکم بروز می کند ، اختلالات خواب در شب و روز دارند، وجود بویی خاص شبیه آمونیاک در تنفس آنها وجود دارد، دچار اختلالات خون و کم خونی شده اند ممکن است مسئله ای در کبد خود داشته باشند. دکتر بشیری گفت چنانچه حتی یک نشانه از این علایم برای مدتی طولانی در کسی به چشم بخورد آن فرد باید نسبت به سلامتی کبدخود حساس شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد :بیماری های کبد باید زود تشخیص داده شوند تا بموقع درمان شوند. بسیاری از اوقات می توان با تشخیص زودهنگام بیماری را کنترل کرد اما چون بسیاری از بیماران دیرهنگام متوجه بیماری خود می شوند بیماری پیشرفت کرده و به سیروز کبدی منجر می شود که تنها راه آن پیوند کبد است. لذا کسانی که در معرض خطر هستند شامل چاق ها ، مصرف کنندگان داروهای بدنسازی، کسانی که سابقه بیماری کبدی و هپاتیتی و سرطان های گوارشی در خانواده آنها به چشم می خورد، مصرف کنندگان مواد دخانی و الکل می بایست نسبت به انجام چکاپ های سالیانه اقدام کنند.

این فوق تخصص بیماری های گوارشی در مورد مواردی که به پیشگیری از بروز بیماری کبدی می انجامد گفت: باید مراقب افزایش وزن بود، انجام ورزش مرتب در برنامه روزانه قرار گیرد، از مصرف داروهای بیمورد خود داری شود، از مصرف الکل و سیگار اجتناب شود، در مقابل بیماری هپاتیت اقدامات بهداشتی لازم انجام شود،تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز چربی و نمک خودداری شودو میزان مصرف میوه و سبزی و قهوه افزایش یابد تا خطر ابتلا به بیماری های کبد پایین آید.

22
۲۲ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید