اخبار

جراح فک و صورت: کاشت ایمپلنت هیچ دردی ندارد

جراح فک و صورت: کاشت ایمپلنت هیچ دردی ندارد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه کاشت ایمپلنت هیچ درد خاصی ندارد گفت: ایمپلنت عضو مصنوعی است که در بدن از آن استفاده می شود. ایمپلنت تنها مختص دندانپزشکی نیست بلکه در جراحی قلبی به عنوان استند و در ارتوپدی به عنوان عضو مصنوعی استفاده می شود . در دندانپزشکی نیز از جنس تیتانیوم و شبیه ریشه دندان است ، در صورتی که شخصی دندانهای خود را به هر دلیلی اعم از تصادف و پوسیدگی از دست بدهد جایگزین ریشه دندان قرارداده می شود. ایمپلنت هردندانی از دو جزء اصلی فیکسچر و اباتمنت تشکیل شده که فیکسچر داخل استخوان فک قرار داده می شود و قسمت اباتمنت روی آن قرار می گیرد و نهایتا" روکش چینی با فرم دندان روی آن قرارداده می شود.

 دکتر بهرام عزیزی جراح فک و صورت در خصوص شیوه قرار دادن ایمپلنت در فک گفت:با توجه به وضعیت استخوانی که ایمپلنت در آن قرارداده می شود و نیز به تناسب سایز ایمپلنت و استخوان موجود در فک ، داخل استخوان فک حفره ای ایجاد می کنند و بعد از ایجاد حفره ایمپلنت کاشته می شود .

 این جراح فک و صورت افزود:کاشت ایمپلنت حدوداً 20 دقیقه طول می کشد و هیچگونه دردی ندارد ، درد آن به اندازه درد کشیدن دندان است و پس از حدود شش هفته تا 3 ماه وقتی سطح تیتانیوم ایمپلنت با استخوان مجاورش پیوند محکمی برقرار کرد برای روکش ایمپلنت قالبگیری شده و قطعه مربوط به تاج دندان را روی ایمپلنت قرار می دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه درمورد مراقبت از دندان ایمپلنت افزود:نگهداری از ایمپلنت به مانند نگهداری از دندان طبیعی است.قطعاً ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد و بیمار می بایست بعد از کاشت آن هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه کند تا یک سری کارها را انجام دهد و یک سری از مراقبتها هم مثل مرتب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و به طور کلی رعایت بهداشت دندان توسط خود شخص باید در منزل انجام گیرد.

 وی در مورد افرادی که می توانند ایمپلنت انجام دهند گفت: در دخترها از 15 یا 16 سالگی به بعد و در پسرها بعد از 18 سالگی می توان ایمپلنت را انجام داد و برای افراد بزرگسال به شرطی که شرایط ویژه ای نداشته باشند ، مثلاً بیماران دیابتی که بیماری آنان غیر قابل کنترل باشد نمیتوانند این کار را انجام دهند . خانم های باردار تنها با اجازه متخصص زنان در 3 ماهه دوم بارداری می توانند کاشت ایمپلنت داشته باشند. همچنین بیمارانی که دائم کورتون می گیرند و یا پوکی استخوان غیر قابل کنترل دارند و یا بیماران روانی به دلیل عدم همکاری با پزشک امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد.

این جراح فک و صورت استفاده کنندگان از دندان مصنوعی را از جمله کسانی دانست که ایمپلنت برای آنها پیشنهاد می شود و گفت: فک افرادی که دندان مصنوعی دارند به مرور زمان تحلیل می رود و دندان مصنوعی در دهان آنها لق شده موجب زخم در دهان می شود. به علت لقی و زخمها این افراد دچار کاهش وزن  و یا حتی بیماری های معده ،گوارشی و غیره می شوند ، بنابراین می توان با قراردادن حداقل دو ایمپلنت در هرفک پروتزی متحرک ولی محکم و بدون لغزش و لقی در اختیار بیمار قرارداد  تا برای آنها زیبایی ، تغذیه مناسب ،جذب خوب مواد غذایی و تکلم زیبا را به همراه داشته باشد.

 دکتر عزیزی افزود:  حتی برای کسانی که دارای تحلیل فک هستند می توان از استخوان لگن برداشته و به فک آنها پیوند داده  شود و بعد از 4تا 6 ماه می شود ایمپلنت را برای آنان نیز انجام داد.

وی در خصوص عوارض ایمپلنت نیز گفت:ایمپلنت هم مانند انجام هر جراحی دیگری ممکن است در حین انجام دچار خونریزی شود و یا به فک بالا ، سینوس ، و یا به عصب فک پایین صدمه بزند در نتیجه بایستی حتماً ایمپلنت توسط افراد با تجربه و با دانش کافی کاشته شود .

 

این متخصص و جراح فک و صورت در مورد گران بودن ایمپلنت در مقایسه با سایر درمانهای دندانپزشکی نیز گفت:ایمپلنت مثل ماشین یا وسایل خانگی مارک های مختلفی دارد و توسط کشورهای مختلف ساخته می شوند ، کارخانه هایی که تحقیقات بسیار خوبی دارند سازنده ایمپلنت های با کیفیت بالایی هستند مثل کشور سوئیس. اما در کل ایمپلنتی مناسب است که میزان جوش خوردن آن به فک ، بالا باشد و میزان تحلیل استخوان اطراف آن در طول زمان کمتر باشد. اما به دلیل تحریم ها و گرانی دلار چون ایمپلنت از خارج وارد می شود بیمار بایستی بهای گزافی را بپردازد . امیدواریم که طی 2 تا 3 سال آینده ایمپلنت ایرانی نیز ساخته شود تا بیماران ما بتوانند بدون دغدغه ایمپلنت بکارند.

 وی درصد موفقیت ایمپلنت را 95 تا 98درصد و از مردم خواست که چه ایمپلنت کاشته باشند و چه نکاشته باشند بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند ، از دندان های خود محافظت کنند و با رعایت بهداشت از پلاگ دندانی که عامل پوسیدگی دندان و بیماری های لثه هست پیشگیری کنند.

۲۸ دی ۱۳۹۳ ۰۸:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید