اخبار

دانشمند کرمانشاهی: مصرف داروها و مکمل های غذایی ماهواره ای بسیار خطرناک است

دانشمند کرمانشاهی: مصرف داروها و مکمل های غذایی ماهواره ای بسیار خطرناک است

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شده است مصرف داروها و مکمل های غذایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود بسیار خطرناک است و موجب عوارض جبران ناپذیری برای استفاده کنندگان می شود.

در این پژوهش که توسط پروفوسور غلامرضا بهرامی و تیم تحقیقاتی وی انجام شده 3 گروه عمده داروهای تبلیغی در شبکه های ماهواره ای مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس نتایج آن این داروها عموما دارای ترکیبات خطرناک هستند که مصرف آنها در عرصه پزشکی با ممنوعیت روبرو شده است.

پروفسور بهرامی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: 3 گروه عمده از داروها در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود که شامل داروهای لاغری، داروهای چاق کننده و داروهای افزایش میل جنسی است که  پس از تماس با توزیع کنندگان و جمع آوری نمونه این داروها نسبت به تجزیه و شناسایی ترکیبات آنها اقدام شد که بر اساس نتایج آن بسیاری از این داروها دارای ترکیباتی غیر قابل مصرف هستند که مصرف آنها در عرصه پزشکی سالهاست ممنوع شده و متخصصان آنها را برای هیچ بیماری تجویز نمی کنند.

این دانشمند کرمانشاهی گفت: ترکیبات موجود در این داروها که با قیمت گزاف در میان مردم توزیع می شود را می توان در سه دسته1- بسیار خطرناک با عوارض جدی 2- بی اثر 3- داروهای موجود در بازار دسته بندی کرد.

استاد تمام فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: بعضی از ترکیبات موجود در این داروها پیشتر در عرصه پزشکی کاربرد داشته اما اکنون بواسطه ارتباط آنها با ایجاد و بروز سرطان و بیماری های عروقی از دستور مصرف خارج شده اند و دیگر هیچ پزشکی مصرف آنها را به بیمار توصیه نمی کند اما در تبلیغات ماهواره ای مصرف آنها تبلیغ می شود و حتی گاهی ترکیبات موجود را نیز ترکیباتی گیاهی می خوانند که عاری از حقیقت است.

وی از عموم افراد جامعه خواست مصرف دارو را تنها با تجویز پزشکان انجام دهند و از مصرف بی رویه و سرخود داروها مخصوصا داروهایی که خارج از نظام رسمی عرضه(داروخانه) ترویج می شوند بپرهیزند.

 

۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید