اخبار

معاون فنی مرکز بهداشت استان:شاهد چهره‌ای جدید از اعتیاد هستیم

معاون فنی مرکز بهداشت استان:شاهد چهره‌ای جدید از اعتیاد هستیم

یکی از بزرگ‌ترین سودها در تجارت بین المللی، مواد مخدر است و شاید بعد از تسلیحات نظامی دومین تجارت سودآور دنیاست. به همین خاطر تجار این کابوس ،بسیار هوشمندانه، با برنامه، مطالعه و شناخت نسبت به بازار کالای خود عمل می‌کنند، و به مکان‌هایی نفوذ می‌کنند که پتانسیل‌های خوبی برای رشد و توسعه دارند.

بعد از دهه‌ها و حتی قرن‌ها از ورود مواد افیونی به زندگی بشری، شاهد چهره‌ای دیگر از اعتیاد هستیم، اعتیادی که این بار بیشتر از قبل جامعه را درگیر خود می‌کرد، این ناهنجاری اعتیاد به مواد صنعتی و مواد محرک زا باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان گفت: یکی از بزرگ‌ترین سودها در تجارت  بین المللی، مواد مخدر است و شاید بعد از تسلیحات نظامی دومین تجارت سودآور دنیاست. به همین خاطر تجار این کابوس ،بسیار هوشمندانه، با برنامه، مطالعه و شناخت نسبت به بازار کالای خود عمل می‌کنند، و به مکان‌هایی نفوذ می‌کنند که پتانسیل‌های خوبی برای رشد و توسعه دارند. هدف این افراد کشورهای درحال توسعه است چراکه بسیاری از جمعیت آن‌ها را قشر جوان تشکیل می‌دهد و همچنین مدیریت منسجمی در رابطه با پیشرفت و توسعه در کشورشان ندارند.

دکتر رامین رضایی زنگنه افزود: این تاجران خانمان برانداز به مسیر ترانزیت کالای خود نیز توجه می‌کنند و به دنبال جغرافیای استراتژیک و سیاسی در منطقه می‌روند که از ارزش بالایی برخوردار است. متأسفانه کشور ایران در مکانی واقع شده که هم به کشورهای آسیای صغیر راه دارد و هم با کشورهای شرقی در ارتباط است و همین امر سبب ایجاد پل ارتباطی میان غرب و شرق گشته است. بیکاری قشر عظیمی از جوانان ایرانی و امکان رواج رفتارهای ناسالم و از سوی دیگر، تهاجم و رخنه فرهنگی موجب شده مردم از تمدن ایرانی، هویت ملی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی، برداشت‌های متنوعی داشته که برای نسل جوان می‌تواند سردرگم کننده باشد.

وی در ادامه گفت: نفوذ رسانه‌های جهانی بین نیاز‌ها و خواسته‌ها، طیف متنوعی از عدم تعادل‌ها را ایجاد کرده است، که باعث شده برداشت فرهنگی جوانان، افرادی که برای هویت فرهنگی خود آموزش کافی ندیده‌اند مخاطره آمیز باشد، ازجمله اینکه ظاهر خود را با ظاهر افراد غربی مقایسه کنند و برای تقاضا و اولویت‌های خویش تعادل منطقی برقرار نکند و یک الگو برداری ایجاد شود که فکر کند هرآنچه خواسته‌اش است‌‌ همان چیزی ست که در سبک الگوهای غربی می‌یابد و این‌ها دست به دست هم می‌دهند که شرایط برای  هرگونه تجارت شوم فرهنگی واعتقادی  فراهم شود.

همچنین تغییر جامعه از روستانشینی به شهرنشینی که نیازمند چند دهه زمان است در کشورهای درحال توسعه به سرعت اتفاق می‌افتد، زیر ساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز بستر نامناسبی را ایجاد کرده که تمایل به مصرف مواد مخدر و متأسفانه روانگردان‌ها (محرک‌ها) روز به روز بیشتر می‌شود و افراد بعلت مشکلات بلوغ تربیتی، نداشتن مهارت کافی در مواجه با مشکلات زندگی به‌دلایلی چون کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، درخواست گروه‌های همسان و همسالان و یا به‌علت در دسترس بودن مواد، تمایل به سوء مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از گروه‌هایی که مهارتهای کافی ولازم برای  زندگی را نیاموخته‌اند جوانان هستند. برای جوان مهم است خودش را با سبک ظاهری که در فرهنگ سایر کشورهاست مقایسه کند و متأسفانه به سرعت الگوسازی کرده و و این تاجرشوم و  هوشمند مواد محرک یا مخدر در نسل سالم و گروه‌های کم خطر نیز، کاندیدای لازم را پیدا می‌کند و به بهانه شادی آفرینی، رهایی از غم و رسیدن به اندامی ایده آل، قرص اکس، آمفتامین‌ها و مواد روانگردان را ترویج می‌دهد. فرد نیز بعلت نداشتن مهارت در زندگی دنبال جایگزین کردن مصرف مواد مخدر یا روان گردان‌ها در رفتار خود می‌شود.

این مقام مسئول بیان داشت: شیشه یکی از مخدرهایی ست که میزان فروش بالایی دارد، لذا فروشنده با عنوان قرص کاهش اشتها و یا یک مکمل و متمم غذایی شروع می‌کند. ولی پس از مدتی راه سوءمصرف مواد را پیدا می‌کند و مصرف کننده بعداز مدتی هیجاناتش زیاد شده مصرفش را بیشتر می‌کند و وقتی به خودش می‌آید که اعتیاد پیدا کرده است.

تاجر این کابوس بیش از نیروهای امنیتی و نظامی مصرف کنندگانش را می‌شناسد و می‌داند در کجا سرمایه گذاری کند و چگونه از ضعف‌های مهارتی زندگی بهره ببرد. متأسفانه به‌دلیل اینکه تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با شروع اعتیاد صنعتی در کشورمان نبوده و ما را در یک حالت اعتماد کاذب و حتی احساس امنیت نسبی قرار می‌دهد و درحالی که اطلاع مردم از شیوع مصرف این مواد در داخل کشور کم است همچنین سالانه بسیاری از شریف‌ترین نیروهای کشور در مبارزه با قاچاقچیان شهید می‌شوند و هزاران تن مواد مخدر جزء کشفیات ایران می‌شود.

وی همچنین گفت: تأسف بار است که دیدگاه مردم نسبت به مواد مخدر تغییر پیدا کرده است، مردم سه دهه قبل به دنبال مخدری بودند که آنان را تخدیر کند و خودشان را به حال خوشان واگذار کند و تریاک را انتخاب می‌کردند. اما اکنون تحریک، جایگزین تخدیر شده به جای گوشنه نشینی به سمت رفتارهای پرخطر و محافظت نشده روی آورده‌اند که همین توهمات گاهی به خودکشی و یا دگرکشی منجر می‌شود و اجازه می‌دهد دشمن از فقر و جهلش ‌‌نهایت استفاده را ببرد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید