اخبار

مدیر هسته گزینش دانشگاه :تلاش گزینش برای تایید صلاحیت افراد است

مدیر هسته گزینش دانشگاه :تلاش گزینش برای تایید صلاحیت افراد است
همکاران روابط عمومی دانشگاه در خصوص فعالیت هسته گزینش دانشگاه با مدیر این واحد آقای حسین فرهادی گفتگویی داشتند که خلاصه ای از آن در ادامه می آید.

آقای فرهادی لطفاً در خصوص گزینش و نحوه شکل گیری آن توضیح دهید؟ با مطالعه تطبیقی درکشورها متوجه می شویم گزینش همه جا و در همه کشور ها به نوعی  وجود داشته و دارد تنها ضوابط  وارزشهای حاکم درکشور ها فرق می کند.در کشور مانیز پس از شکل گیری انقلاب اسلامی تشکیلاتی تحت عنوان گزینش شکل گرفت که متاسفانه دراوایل همراه با برخورد های سلیقه ای و افراط و تفریط  بود به همین خاطر بود که حضرت  امام خمینی(ره) درپانزدهم دیماه سال 1361  فرمانی صادر کرد که بموجب آن ضمن انحلال تمام هیات های گزینش ،ستادی پیگیری تخلفات قضائی واداری را موظف کردند که هیاتهائی به جای هیاتهای منحله از افراد صالح ومتعهد وعاقل وصاحب اخلاق کریمه وفاضل ومتوجه به مسائل روز تعیین تا گزینش  بدور از برخورد های سلیقه ای وبدوراز افراط وتفریط درنظام اداری انجام شود .

در سال 1375 نیز قانون گزینش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و گزینش شکل قانونی به خود گرفت  . به موجب این قانون افراد تحت هرعنوانی قصد اشتغال دردستگاههای اداری داشته باشند ضروری است که سیر مراحل گزینش درمورد آنان انجام شود .

بعبارت دیگر دستگاه های اجرایی پس از اخذ مجوز های استخدامی و انجام آزمون در بین متقاضیان می بایست واجدین شرایط استخدام در ادارات را به هسته های  گزینش معرفی نمایند تا در راستای احراز  صلاحیت آنها  درابعاد اعتقادی ،سیاسی واخلاقی سیر مراحل گزینش  صورت گیرد.

 بعد از معرفی فرد به گزینش وتشکیل پرونده  همکاران تلاشگر  گزینش بلافاصله شروع به انجام تحقیقات از محل های  تحصیل ، کار و سکونت فرد متقاضی می کنند و پس از آن به خاطر شناخت بیشتر از متقاضی برای فرآیند مصاحبه به گزینش دعوت می شود  تا بررسی های  تکمیلی در خصوص فرد صورت گیرد. برای احراز صلاحیت داوطلب ، گزینش برطبق قانون  مصوب مجلس شورای اسلامی می بایست اعتقاد وی به دین مبین اسلام یا دیگر ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، عدم سابقه وابستگی و هواداری از تشکیلات غیر قانونی،عدم سابقه محکومیت کیفری موثر،عدم اعتیاد به مواد مخدر و سیگار را بررسی کنند.

گزینش گران چه خصوصیاتی باید داشته باشند تا توانایی ارزیابی درست متقاضیان را داشته باشند؟ گزینشگران علاوه بر شرایط عمومی کارکنان دولت طبق قانون می بایست واجد شرایط  مقرر درماده 13 قانون گزینش از قبیل صالح بودن،متعهد ،صاحب اخلاق کریمه باشند وتنگ نظر ،تند خو ،مسامحه کار وسهل انگار نباشند تا ارزیابی درستی از صلاحیت متقاضیان را داشته باشند.  درگزینش اصل براحراز صلاحیت فرد برای خدمتگذاری درنظام مقدس جمهوری اسلامی است نه اینکه صلاحیتشان رد شود. آنها می بایست با دقت نظر وجدیت وبا بهره گیری از دستورالعملهای گزینش برای تائید صلاحیت فرد اقدام کنند ، برخلاف تصورات ذهنی افکار عمومی که گزینش را مکانی نامهربان می داند همکاران ما تمام تلاش خود را برای  انجام گزینشی صحیح که افراد اصلح برای خدمتگذاری جذب شوند درراستای  احراز شرایط داوطلبان انجام می دهند.

اما بهرحال مردم مقداری از فعالیت اداره گزینش واهمه دارند؟ درست است و ما هم تمام تلاش خود را برای از بین بردن این واهمه انجام داده ایم مردم باید بدانند که ما نیز وظایف قانونی مان را انجام می دهیم و  تایید صلاحیت  نشدن افراد برای بنده وسایر همکاران گزینش  خوشایند نیست. درواقع تلاش گزینش برای تایید شدن افراد است  وتایید نشدن افراد  با توجه به اهمیت وجایگاه والای انسانیت  برای ماهم عامل یک نوع فشار روانی است که بایستی با آن کنار آییم هرچند  عدم پذیرش فرد برای ما نیز خوشایند نیست .چون کار گزینش استرس زاست از آن جهت نکند حقی از کسی ضایع شود ، زندگی یا امیدی بخشکد ،نکند فردی به خاطر اشتباهات ما ازانقلاب ونظام دلسرد شود .

درصورت تاییدنشدن یک متقاضی وی چه کاری می تواند انجام دهد؟ چنانچه رای بدوی منفی شد بر اساس ماده 14 گزینش فرد می تواند تقاضای تجدید نظر داشته باشد. در این حالت هسته گزینش ضمن پذیرش درخواست متقاضی پرونده را به گزینشگران و محققان دیگری ارجاع می دهد تا مستقل از بررسیهای قبلی مجددا بررسی های لازم انجام شود و در صورت امکان نسبت به تایید وی اقدام شود. اگر  خواسته داوطلب در رای تجدید نظر اول تامین نشد ، فرد می تواند درخواست تجدید نظر دوم خود را به هیات مرکزی گزینش وزارت بهداشت ارائه نماید .چنانچه در هیئت نیز نتواند به نتیجه برسد  طبق قانون وی می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت  کند . علاوه برمراجعی که عنوان شد هیات عالی گزینش کشور به عنوان بالاترین مرجع رسیدگی به مسائل گزینش کشور می تواند درخصوص آرای صادره اعلام نظر نماید.

وجود مراجع متعدد باید این اطمینان را به متقاضیان بدهد که حتی درصورت بروز اشتباه از جانب همکاران ما امکان حل مساله وجود دارد و جای نگرانی نیست. ما نیز در هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آدرس مراجع تجدید نظر وشیوه مکاتبه با آنها را  در سایت گزینش،تابلو اعلانات درب ورودی ساختمان به شیوه های مختلف اطلاع رسانی کرده ایم تا آنها بدانند که هسته گزینش تنها یکی از مراجعی است که می تواند صلاحیت آنها را تایید کند.

ما در هسته گزینش  به استناد ماده 43 آئین نامه اجرائی قانون گزینش موظف به رازداری هستیم و دلایل رد شدن افراد را صرفا به شخص متقاضی می توانیم اعلام کنیم و تحت هیچ شرایطی به هیچ فرد دیگری قادر نیستیم اطلاعاتی که درخلال بررسیها بدست آمده است ارائه دهیم  مگر به مراجع ذی صلاح  ، و همین مساله سبب بروز مسایل بسیاری برای ما شده چون بسیاری از افراد با شایعه افکنی ما را متهم می کنند که بدون دلیل فردی را تایید نکرده ایم در حالی که ما چون مجاز به افشای اطلاعات خصوصی افراد نیستیم امکان دفاع از  عملکرد گزینشگرانمان را نداریم .

ضمن تقدیر وتشکر از حضور جنابعالی ،اطمینان داشته باشید  گزینش درچارچوب قوانین ومقررات همراه به رأفت اسلامی به منظورجذب نیرو های صالح برای خدمتگذاری به مردم شریف درمراکز بهداشتی درمانی استان اقدام خواهد نمود بنابراین انتظار میرود همکاران محترم دانشگاه گزینش را مأمن امنی برای خود بدانند واضطراب ودلهره به خود راه ندهند والقائات منفی  دیگران دروجود آنها تاثیر نداشته باشد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید