اخبار

دکتر معصومی : ترک سیگار تا 50 درصد خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

دکتر معصومی : ترک سیگار تا 50 درصد خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

یک جراح قلب گفت: ترک سیگار تا 36 درصد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و تا 50 درصد خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، دکتر معصومعلی معصومی فوق تخصص جراحی قلب در نشست شورای اداری استان کرمانشاه با تقسیم بندی بیماریهای قلبی به سه دسته بیماریهای مادرزادی، رماتیسمی و کرونر، اظهار کرد: بیماری کرونر قلبی را می توان معضل قرن نامید و مرگ ناشی از بیماریهای کرونر قلب هر روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به روند رو به رشد بیماریهای قلبی، گفت: ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی به دو دسته عوامل غیرقابل کنترل نظیر سن، جنس، نژاد و سابقه خانوادگی و عوامل قابل کنترل مانند چاقی، تغذیه، استرس، عدم تحرک، و کشیدن سیگار تقسیم می‌شوند.

پروفسورمعصومی با اشاره به نقش تغذیه در بروز بیماریهای قلبی، گفت: متاسفانه تغذیه اکثر افراد جامعه سالم نیست.

وی مصرف روغن های نباتی جامد را از معضلات جامعه دانست و گفت: اگر چه مصرف روغن جامد از 85 درصد به 50 درصد رسیده ، اما باز هم زیاد است.

وی گفت: اگر مصرف روغن جامد از سبد غذایی خانوارها حذف شود، سالانه از مرگ 1480 نفر در کرمانشاه جلوگیری خواهد شد.

معصومی مصرف میوه و سبزیجات، ماهی و حبوبات را برای سلامت مفید دانست.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به نقش ورزش در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، گفت: عدم تحرک یک عامل خطر در بیماریهای قلبی عروقی است و ورزش تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

این متخصص بیماری‌های قلبی با بیان اینکه باید ورزش همگانی در جامعه ترویج شود، گفت: متاسفانه بر اساس بررسی‌ها 70 درصد مردم کرمانشاه ورزش نمی کنند.

وی ورزش‌های هوازی به صورت مستمر(هرروز) و به میزان حداقل 30 دقیقه در روز را در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر دانست.

دکترمعصومی با بیان اینکه 50 درصد مردم کرمانشاه یا چاق‌اند و یا اضافه وزن دارند، این امر را از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماریهای قلبی بر شمرد.

وی همچنین با بیان اینکه سیگار 40 عنصر سرطان زا دارد، گفت: ترک سیگار خطر بیماریهای قلبی را 36 درصد و خطر حمله قلبی را 50 درصد کاهش می دهد.

ان جراح قل و عروق همچنین کنترل فشار خون را از موارد مهم در پیشگیری از بیماریهای قلبی دانست و گفت: در ایران 20 درصد افراد فشار خون دارند که بخش زیادی از این افراد از آن اطلاع ندارند.

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید