اخبار

سرطان های شایع در میان کرمانشاهی‌ها کدامند؟

سرطان های شایع در میان کرمانشاهی‌ها کدامند؟

کارشناس مسئول ثبت سرطان استان کرمانشاه به ترتیب سرطانهای پوست، سینه، معده، کولون، سرطان خون، مثانه، مری، پروستات، ریه و نای و سرطان مغز را شایعترین سرطانها در استان کرمانشاه عنوان کرد.

کیوان خاصی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سرطان مشکل جدی سلامتی در دنیای امروز محسوب می‌شود، اظهار کرد: این در حالیست که عموما سرطان قابل پیشگیری بوده و با عدم مصرف دخانیات، استفاده از غذای سالم و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا به راحتی می‌توان از حداقل بروز یک سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.

وی افزود: همچنین می‌توان با تشخیص زودرس بیماری، درمان مؤثر را برای یک سوم دیگر از موارد سرطان‌ها انجام داد.

خاصی افزود: بعضی از شایعترین انواع سرطانها نیز قابل درمان توسط جراحی، شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی هستند و در صورت تشخیص زودهنگام سرطان شانس درمان آن به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

وی در ادامه سرطانها را از مهم ترین بیماریهای غیرواگیر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سرطان دومین عامل شایع مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای درحال توسعه است و عامل 12درصد مرگ ومیر در سراسر جهان می‌باشد.

 کارشناس مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصیرح کرد: این همه در حالی است که شیوه زندگی و عادات فردی مانند استعمال دخانیات، قرارگرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی، تغذیه نامناسب و عدم تحرک به نسبت عوامل ژنتیکی و ارثی نقش بیشتری در اتیولوژی سرطان دارند .

خاصی به روند رو به رشد ابتلا به سرطان در جهان اشاره و تصریح کرد: دغدغه‌ای که امروز سرطان را به عنوان یک معضل بهداشتی در سطح جهان مطرح می‌کند و مبارزه با آن را جزو اولویتهای بهداشتی درمانی قرار می‌دهد، روند رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح جهانی و به ویژه در ایران است.

خاصی خاطرنشان کرد: در کشور ایران و به تبع آن استان کرمانشاه با توجه به شیوع عوامل خطر سرطان و نیز افزایش امید به زندگی و اضافه‌شدن درصد سالمندی، پیش‌بینی می‌شود در سالهای آینده موارد سرطان رشد فراوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر الگوی زندگی در جوامع و افزایش عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر و تشخیص دیر هنگام سرطانهای قابل پیشگیری ضروری است با ایجاد تسهیلات لازم خصوصا جهت تشخیص زودرس سرطانهای شایع و با انجام غربالگری به موقع، گامی موثر در راستای اهداف نظام سلامت برداشته شود.

خاصی در ادامه به سرطانهای شایع در استان اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس آمار به دست آمده تا پایان سال گذشته به ترتیب سرطان پوست با 12.8 درصد از کل موارد سرطان استان، سرطان سینه با 12.7 درصد، سرطان معده با 8.8 درصد، سرطان کولون با 8.7 درصد، سرطان خون با 7.5 درصد، سرطان مثانه با 5.7 درصد، سرطان مری با 4.5 درصد، سرطان پروستات با 3.8 درصد، سرطان ریه و نای با 3.2 درصد و سرطان مغز با 2.5 درصد شایعترین سرطانها در استان کرمانشاه به شمار می‌روند.

 این مقام مسئول سرطانهای سینه، پوست، کولون، رکتوم، مری، رحم، دهانه رحم و تخمدان را به ترتیب سرطانهای شایع در زنان استان و نیز سرطانهای پوست، معده، کولون، رکتوم، پروستات، مری، ریه، برونش و حنجره، کبد و مجرای صفراوی، کلیه، مغز و بیضه را به ترتیب سرطانهای شایع در مردان استان عنوان کرد.

 

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید