اخبار

دکتر کریم به مناسبت هفته سلامت مردان : مردان 5 برابر بیشتر از زنان قربانی حوادث ترافیکی می شوند

دکتر کریم به مناسبت هفته سلامت مردان : مردان 5 برابر بیشتر از زنان قربانی حوادث ترافیکی می شوند

تدوین واعمال قانون محدودیت سرعت یکی از مهمترین اقدامات کاهش آسیب های ناشی از تصادف است

موضوع سلامت مردان از دهه 90 مورد توجه برنامه ریزان وسیاستگزاران حوزه سلامت قرار گرفته ودربسیاری از نقاط دنیا از جمله چین ، اتریش، امریکا وکانادا روز ملی سلامت مردان برگزار می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : درکشور ما امسال نهمین سالی است که هفته اول اسفند به عنوان هفته ملی سلامت مردان با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری ، پیشگیری اولیه وتشخیص زودهنگام بیماری های خطیر وبدون علامت درجامعه مردان، افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی ، توجه به نیازهای بهداشتی ، آموزشی ودرمانی مردان وگسترش فرهنگ همکاری درون بخشی وبرون بخشی درمقوله سلامت برگزار وهرسال بریکی از اولویت های سلامت آنان متمرکز می شود.

دکتر حسن کریم گفت :براساس بررسی های بعمل آمده اختلالات رفتاری درمردان از شیوع بیشتری برخوردار است . مصرف دخانیات نیز درمردان بیشتراز زنان است، همچنین عوامل بیماری های قلبی عروقی که رتبه بالایی از بیماری ها را به خود اختصاص داده است، درمردان بیش اززنان است.

این فوق تخصص بیماری های قلب و عروق افزود : بیماری های شغلی به ویژه مشاغل سخت عمدتا مردان را تحت تاثیر قرار می دهد . حوادث عمدی مانند نزاع وخشونت درمردان بیشتر از زنان است وبیماری های خاص همانند برخی انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات وسرطان مثانه درمردان بیشتر از زنان است.

وی افزود : مطالعات نشان می دهند که درمردان بارناشی از حوادث ترافیکی 5 برابرزنان ، سقوط حدود 3 برابرزنان واعتیاد به عنوان یک عامل خطر برای حوادث حدود 10برابر زنان می باشد و با توجه به مطالعه باربیماریها درجنس مذکر درتمام سنین، مهمترین علل سالهای ازدست رفته عمر حوادث عمدی وغیر عمدی است.

دکتر کریم با اشاره به شعار هفته سلامت مردان امسال یعنی ایمنی ، کلید رسیدن به جامعه بدون حادثه  افزود : لازم است با هدف حساس سازی جامعه ، آموزش ، فرهنگ سازی وافزایش دسترسی مردان به اطلاعات ویژه از طریق رسانه های جمعی وتوجه به نیازهای بهداشتی ،درمانی وآموزشی این گروه از جمعیت ، گامی در راستای ارتقای سلامت مردان برداشت.

وی با عنوان این نکته که طی بررسی های به عمل آمده سرعت به عنوان یک عامل خطر کلیدی درآسیب های ناشی از حوادث ترافیکی مطرح شده است که هم برخطر تصادف وهم برشدت آسیب های ناشی از تصادف ها تاثیر می گذارند گفت :سرعت غیر مجاز ونامناسب در آمار مرگ ومیر وآسیب های ناشی از حوادث سهم بسزایی دارد. این سهم درکشورهای توسعه یافته 30% ودربرخی کشورهای توسعه نیافته ودرحال توسعه 50% است.

دکتر کریم در پاسخ این سوال که چگونه سرعت برتصادف وآسیب های ناشی از آن تاثیر می گذارد؟! گفت: درسرعت بالا راننده باید درمدت زمان کوتاهتری توقف کند که مانع تصادف شود و خودرویی که با سرعت 50 کیلومتر درساعت حرکت می کند معمولا برای توقف به 13 متر مسافت نیاز دارد وخودرویی که با سرعت 40کیلومتر درساعت حرکت می کند به مسافت کمتر از 5/8 متر برای توقف نیاز دارد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد : به طور متوسط کاهش سرعت به میزان 1کیلومتر درساعت باعث می شودکه خطر تصادف  های آسیب زا 3% وخطر تصادف های مرگبار 5-4 % کاهش یابد.همچنین سرعت برشدت ضربه تصادف تاثیر می گذارد. احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت 80کیلومتر درساعت 20برابر زمانی است که سرعت حین تصادف 30 کیلومتر درساعت باشد.

وی افزود :ارتباط بین سرعت وشدت آسیب، به خصوص برای افراد آسیب پذیری مانند عابران پیاده وموتورسواران ودوچرخه سواران بحرانی است . به عنوان مثال ثابت شده است که عابران پیاده درزمان برخورد با یک خودرو که سرعت آن 30 کیلومتر درساعت یا کمتر است ، 90% شانس زنده ماندن دارند، درحالی که درزمان برخورد با خودرویی که 45 کیلومتر درساعت سرعت دارد، شانس زنده ماندن عابران پیاده کمتر از 50% است.

وی با اشاره به این که عابران درتصادف باخورویی که 80 کیلومتر درساعت دارد، به طور تقریبی اصلا شانس زنده ماندن ندارند گفت : درواقع شانس زنده ماندن عابران پیاده با افزایش سرعت خودرویی که با آنها برخورد می کند کاهش می یابد.

دکتر کریم آنگاه در پاسخ این سوال که چگونه می توان برای مقابله با عوامل موثر در سرعت برنامه ریزی کرد ، به تدوین واعمال قانون محدودیت سرعت به عنوان یکی از مهمترین اقدامات کاهش آسیب های ناشی از تصادف اشاره کردوگفت : براساس بررسی های مختلف ، هر 1 کیلومتر کاهش سرعت درساعت به 3-2% کاهش در میزان تصادف منجر می شود.

دکتر کریم  افزود :تجربیات بسیاری از کشورها حاکی از آن است که اعمال موردی قانون محدودیت سرعت ، برکاهش سرعت تاثیر موقت دارد وباید به طور مستمر ومشهود ، این قانون را اجرا کرد به از جمله می توان به استفاده از دوربین های کنترل سرعت در زمینه کاهش تصادف مقرون به صرفه است ، روی آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت :دربرخی کشورها ، درخصوص محدودیت سرعت، برحسب شرایط آب وهوا وزمان ، هشدارهای مختلفی داده می شود برهمین اساس محدودیت سرعت باید با شرایط محلی ومحیط های ترافیکی متناسب باشد همچنین ،میزان سرعت ممکن است تحت تاثیر ایجاد ساختارهای ایمن تر قرار گیرد.به عنوان مثال اقدامات مربوط به تغییر محیط جاده برکاهش جریان (روان بودن) ، ترافیک وسرعت خودروها ودرنتیجه ، مراقبت ازتصادف ها وکاهش میزان آسیب های ناشی از آنها موثر است . این اقدامات شامل مجزا کردن محل های تردد با سرعت بالا وسرعت پایین وممانعت از ورود خورروها به محل های مشخص است.

۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید