اخبار

از مصرف بی رویه شوینده ها در ایام خانه تکانی اجتناب کنید

از مصرف بی رویه شوینده ها در ایام خانه تکانی اجتناب کنید

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: بهتر است افراد از مصرف بیش از حد شوینده‌ها در خانه‌تکانی‌های نوروز خودداری کنند.

دکتر علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه مصرف شوینده‌ها در میزان زیاد سبب بروز آسیب‌های پوستی و مخاطی می‌شود، گفت: این مسئله در پوست دست که بیشترین تماس را با شوینده‌ها دارد، بیشتر اتفاق می‌افتد.

به گفته این متخصص پوست، مو و زیبایی خشکی، ترک پوست، پوسته پوسته شدن، شروع ضایعات اگزمایی و... از پیامدهای مصرف زیاد شوینده‌ها بر روی پوست و بخصوص پوست دست است.

ابراهیمی افزود: تماس طولانی مدت با مواد شوینده باعث بروز ضایعاتی مثل اگزمای تماسی تحریکی در پوست می‌شود که در این نوع اگزما پوست اطراف نوک انگشتان پوسته پوسته شده، ترک برداشته و زبر می‌شود و که در موارد شدید ممکن است محل ترک‌ها خونریزی هم داشته باشد.

ابراهیمی افزود: هر چه شدت و مدت استفاده از مواد شوینده بیشتر باشد، وسعت این نوع اگزما نیز افزایش خواهد یافت و به مرور زمان نیز به دست دیگر و یا به پشت دست سرایت خواهد کرد.

 ابراهیمی گفت: افراد با پوست‌های خشک بیشتر مستعد بروز بیماریهای پوستی هستند و توصیه می‌شود چنین افرادی کمتر از شوینده‌ها استفاده کنند و در صورت استفاده نیز از تماس مستقیم آن‌ها با پوست خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است افراد با پوست‌های خشک از شوینده‌های جامد و کرم دار استفاده کنند، افزود: بهتر است چنین افرادی، از شویندههایی که به شکل مایع هستند کمتر استفاده کنند، چرا که این مواد پوست را بیشتر تحریک می‌کند.

ابراهیمی استفاده زیاد از مواد شوینده را همراه با ضایعات و مشکلاتی برای پوست و مخاط چشم، بینی و ریه دانست و گفت: بهتر است افراد از مصرف بیش از حد شوینده‌ها در خانه‌تکانی‌های عید خودداری کنند و در صورت استفاده نیز حتما دستکش بپوشند.

ابراهیمی در پایان گفت: استفاده از مواد شوینده باید کم و از استفاده آنها برای تمیز کردن ظروف بلوری و تزیینی که با یک دستمال کشیدن ساده پاک می شوند، خودداری شود.

۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید