اخبار

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه: در انتخاب آجیل دقت کنید

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه: در انتخاب آجیل دقت کنید

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مصرف آجیل‌کهنه می‌تواند عوارضی از جمله مشکلات‌گوارشی، آسم، کهیر و سرطان ایجاد کند، بر خرید آجیل‌تازه از فروشگاه‌های معتبر تاکید کرد.

سید‌محمود میر‌معینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به رونق بازار خرید آجیل در ایام مانده به عیدنوروز، اظهار کرد: متاسفانه این امر موجب شده تا برخی افراد سوءاستفاده کرده و بدترین و نامرغوبترین اجناس خود را وارد بازار کنند و آجیل چندسال مانده و کهنه را برای فروش عرضه کنند.

میر‌معینی اظهار کرد: این افراد عمدتا برای فروش آجیل‌کهنه خود آن را رنگ می‌کنند و به همین علت توصیه می‌شود مردم از خرید آجیل‌های رنگ‌شده و براق خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هیچ رنگ‌مجازی برای آجیل وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده از رنگ در آجیل 100درصد غیرمجاز بوده و استفاده از آن می‌تواند مصرف‌کننده را با مخاطراتی از جمله ایجاد حساسیت و آلرژی، کهیر، مسمومیت‌های حاد و سرطان مواجه کند.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: همچنین استفاده از این رنگ‌های غیرمجاز در کودکان موجب عارضه بیش‌فعالی می‌شود.

میرمعینی با بیان اینکه آجیل‌کهنه بدون‌رنگ نیز همین عوارض را در پی دارد و می‌تواند موجب ناراحتی‌های گوارشی و اسهال و استفراق نیز در فرد شود، اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر رنگ از نمک بسیار هم برای سنگین‌کردن وزن آجیل‌کهنه و نیز آبلیموی کهنه جهت ترش مزه‌کردن آن نیز استفاده می‌شود که این دو نیز عوارض خاص خود را دارند.

وی تصریح کرد: از همین رو تشخیص و خریداری آجیل‌تازه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تست‌کردن رنگ آجیل را یکی از راه‌های تشخیص آجیل‌تازه عنوان کرد و افزود: برای این کار باید تعدادی آجیل را برای مدتی در دست نگه داشته تا در دست رطوبت ایجاد شود و با ایجاد رطوبت چنانچه آجیل رنگ شده باشد دست‌فرد رنگی می‌شود.

میرمعینی راه‌دیگر تشخیص آجیل‌تازه را بو‌کردن عنوان کرد و افزود: آجیل‌تازه بوی تندی، ترشیدگی و کهنگی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه آجیل باکیفیت شور نبوده و کمتر بوداده شده است، اظهار کرد: افراد باید به ظاهرآجیل توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا وجود حفره، کپک و رنگ‌های مات بر روی آجیل نشان از کهنگی و فساد آن دارد.

مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: افراد همچنین باید از خرید آجیل‌های بسیار زرد و براق خودداری کنند زیرا این نوع آجیل‌ها اغلب رنگ شده هستند.

میرمعینی در همین راستا بر خرید آجیل از فروشگاه‌های معتبر تاکید کرد و از همه افراد خواست تا به هیچ عنوان از دوره‌گردها خرید نکنند.

وی اظهار کرد: در صورت بروز هر گونه مشکلی در آجیل می‌توان آن را از فروشگاه مربوطه پیگیری کرد، اما چنانچه آجیل از دوره‌گردها خریداری شود امکان پیگیری آن وجود ندارد.

 

۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید