اخبار

یک کارشناس ارشد تغذیه: زنگ خطر چاقی در کشور به صدا درآمده است

یک کارشناس ارشد تغذیه: زنگ خطر چاقی در کشور به صدا درآمده است

مساله اضافه وزن در ایران کم‌‌کم حالت فراگیر به‌خودش  می گیرد و در این بین آمارهایی که وجود دارد، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

 یک کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه ضمن اشاره به مطلب فوق اضافه کرد: در جامعه امروزه، اکثر افراد بجای راه رفتن، از خودرو زیاد استفاده میکنند و فعالیت فیزیکی بسیار کمی دارند، به هنگام کار پشت میز هستند و از طرف دیگر مواد غذایی پرکالری مانند نان و برنج استفاده می‌کنند،بنابراین در معرض خطر چاقی و اضافه وزن هستند. از طرفی مصرف غذاهای آماده و پرچرب مانند همبرگر، پیتزا و فست‌فودها و در کنار آن مصرف تنقلات غیر ضروری و چاق‌کننده مانند چیپس، پفک و انواع تنقلات شیرین یا شور و پر چربی نیز مزید بر  علت بوده و به روند چاقی کمک می‌کنند.

فرح روشن پور با اشاره به بیماری های مربوط به اضافه وزن گفت: دیابت و چاقی دو بیماری مهم قرن حاضر هستند که به علت تغییر در سبک زندگی و از جمله افزایش مصرف مواد و غذاهای پرکالری و نیز کاهش فعالیتهای فیزیکی، هر سال شاهد افزایش و گسترش آن هستیم. اضافه وزن مهمترین زمینه برای بروز پر فشاری خون، تنگی نفس، افزایش قند و بروز دیابت نوع 2 و نیز افزایش چربی خون می باشد .

روشن پور در خصوص اینکه چه کسی چاق بحساب می آید گفت:براساس استاندارد بومی ایران، افرادی که دور کمر بالای 84 داشته باشند در معرض خطر چاقی هستند و نباید اجازه دهند چاقی شکمی آنها بیشتر شود. دور کمر بالای 94 نشانه چاقی است و اگر دور کمر بیش از 94 باشد، فرد حتما به درمان نیاز دارد.چاقی در ایران

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین در مورد سوال مشهور " چه بخوریم تا لاغر شویم؟ " گفت: این سوال یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق است در حالی که بهتر آن است که بپرسند «چه نخوریم تا لاغر شویم؟» ولی از آنجا که خوردن غذا یک عشق پنهان برای آنهاست، راه‌حل لاغری خود را نیز در آن جست‌وجو می‌کنند. 

وی درخصوص روش درمان این بیماری نیز گفت:مهمترین روش برای درمان و یا پیشگیری از چاقی ، اصلاح سبک زندگی است. یعنی داشتن برنامه غذایی با کالری متعادل که شامل همه گروههای غذایی ( لبنیات، غلات، گوشتها و حبوبات،سبزیها و میوه جات، و چربیها) باشد . در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب که می بایست متناسب با شرایط سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیک فرد  باشد لازم است افراد به فعالیت فیزیکی متوسط و پیوسته مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری نیز توجه کنند تا بتوانند به شرایط مطلوب دست یابند.

 

 

 

 

 

 

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید