اخبار

رستوران "سلامت‌محور" در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

رستوران "سلامت‌محور" در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه از اه‌اندازی رستوران سلامت‌محور در کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: این رستوران که در آن تمامی غذاهای ‌سالم عرضه می‌شود به الگویی برای تمام رستورانهای استان تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌کرمانشاه دکتر حسین کریم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "پارک‌سلامت" که امروز (اول اردیبهشت) با حضور جمعی از مسئولین ‌استان درمحل نمایشگاه دائمی پارک‌"شاهد" کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان "ایمنی‌غذا، ازمزرعه تا سفره" یکی از نیازها و ضروریات اصلی کشور است، گفت: سالهای گذشته در زمینه سلامت کارها و اقدامات بسیاری صورت‌گرفته، اما وقت آن رسیده که به مقوله امنیت غذایی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در حال ‌حاضر بزرگترین تهدید فراروی سلامت بحث امنیت ‌غذایی در همه ابعاد مختلف آن است.

کریم یادآور شد: سالهای‌ گذشته تاکید فراوانی بر استفاده از محصولات ‌مزرعه به عنوان یک غذای ‌سالم صورت می‌گرفت، اما در حال ‌حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که هرچه که در مزرعه تولید می‌شود ضرورتا سالم نیست و باید از همان مزرعه به سلامت و امنیت مواد غذایی توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث فرآوردی موادغذایی و تولید مواد خوراکی در کارخانجات صنعتی نیز باید بیش از پیش توجه صورت گیرد و این توجه به امنیت موادغذایی در مرحله‌ آخر که سفره مردم باشد نیز در بحث نوع انتخاب موادغذایی باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: در این ‌سال که شعار جهانی سلامت در رابطه با امنیت‌غذایی انتخاب شده فرصت مناسبی است تا همه مراحل تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره در کشور مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نیاز اصلاح شود.

کریم یادآور شد: در کنار همه تغییرات و اصلاحاتی که در زمینه تامین سلامت موادغذایی باید صورت گیرد، از آنجا که مردم انتخاب ‌نهایی را در زمینه مواد غذایی خواهند داشت باید آگاهی‌دادن به مردم در زمینه اینکه چه موادی را انتخاب کرده و چگونه مصرف کنند نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه ‌یافته آگاهی ‌دادن به مردم را در مرحله‌ اول تامین سلامت جامعه قرار داده‌اند و در حال‌حاضر بر روی تمام بسته‌های ‌غذایی این کشورها محتویات ماده‌ غذایی نوشته شده تا مردم با آگاهی لازم آن را انتخاب کنند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه شیوه‌های آموزش و آگاهی ‌دادن به مردم به صورت شنیداری و گفتاری دیگر کاربرد لازم را ندارد، اظهار کرد: ما باید بصورت عملی الگوی‌های مختلفی را در زمینه سلامت به مردم و جامعه معرفی کنیم.

کریم تصریح کرد: در همین ‌راستا بحث "رستوران سلامت‌ محور" را در مرکز بهداشت استان پیگیری کردیم و کارهای آن در حال انجام است تا بتوانیم رستورانی را که تمامی غذاهای آن از سلامت لازم برخوردارند را به عنوان الگویی برای تمام مراکز عرضه‌ غذا و رستورانهای استان درآوریم.

وی اظهار کرد: همچنین راه‌اندازی "مهمانسرای سلامت" و نیز "شهرک‌سلامت" در دستور کار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه قرار دارد.

کریم همچنین از انتخاب یک ‌روستا در هر یک از 14 شهرستان ‌استان به منظور اجرای طرح روستای‌ سالم خبر داد و اظهار کرد: این‌روستاها قرار است به عنوان الگوی ‌سلامت برای سایر روستاهای استان معرفی شوند که کارهای آنها در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به سفر رییس سازمان غذا و دارو به استان‌ کرمانشاه اظهار کرد: در این‌سفر مقرر شد تا استان کرمانشاه به عنوان قطب کنترل غذا و داروی غرب‌ کشور باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که کنترل مواد غذایی نیاز به آزمایشات خاصی دارد، تجهیز آزمایشگاه از امسال به همین منظور انجام خواهد شد تا از این پس تمام محصولات ‌غذایی مورد آزمایش امنیت‌ غذایی قرار گیرند.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید