اخبار

مصرف هورمونهای حیوانی می تواند به مرگ ورزشکار بیانجامد

سرپرست نظارت بر تجویز و مصرف دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:هورمونهای آنابولیزان در ورزش هیچ جایگاهی ندارند
مصرف هورمونهای حیوانی می تواند به مرگ ورزشکار بیانجامد
سرپرست نظارت بر تجویز و مصرف دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
هورمونهای آنابولیزان در ورزش هیچ جایگاهی ندارند
مصرف هورمونهای حیوانی می تواند به مرگ ورزشکار بیانجامد

 

سرپرست نظارت بر تجویز و  مصرف دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف هورمون حتی در سطح ورزش حرفه ای و قهرمانی توصیه نمی شود، لذا هورمونهای آنابولیزان در ورزش هیچ جایگاهی ندارند.

 

دکتر وریا رحیمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: در یک فرد ورزشکار مصرف هورمونها در همه حال باید کنار گذاشته شود، زیرا عوارض متعددی شامل عقیمی، انواع سرطانها و مشکلات قلبی عروقی به همراه دارد.

 

دکتر رحیمی در ادامه تصریح کرد: هورمونهای آنابولیزان دارو هستند و در مواردی که فرد دچار نقصان در ترشح هورمونها جنسی می شود یا از رشد فیزیکی خوبی برخوردار نیست و یا اینکه دارای مشکلاتی در ساخت گلبولهای خونی است از این هورمونها استفاده می شود و یک ورزشکار که با استفاده از این هورمونها در صدد افزایش حجم عضلات خود است باید بداند که تحقق این هدف بدون عوارض حاد جانبی نخواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح برخی باشگاهها تعدادی مربی نما با اهداف سودجویانه مبادرت به تجویز مصرف هورمونها حیوانی توسط ورزشکاران می کنند، تصریح کرد: این گونه هورمونها برای مصارف دامی تهیه می شود که متاسفانه برخی ورزشکاران اغوا شده به مصرف آن مبادرت می ورزند، اما باید توجه داشت که مصرف این دسته از هورمونها به عوارض قلبی، سکته، نقص در عملکرد کلیه و در مواردی مرگ منتهی می شود.

 

دکتر رحیمی همچنین مصرف مکملهای غذایی را تنها در موارد خاص و برای ورزشکاران با ناتواناییهای خاص در جذب برخی مواد غذایی مجاز دانست و گفت: برای یک ورزشکار آماتور و یا ورزشکاری که برای سلامتی ورزش می کند دلیلی برای استفاده از مکملهای غذایی وجود ندارد و برای تهیه این دسته از مکملها تنها باید به داروخانه ها مراجعه کرد.

 

وی در خاتمه افزود: افرادی که قصد دارند از مکملها استفاده کنند تنها به داروخانه ها مراجعه کرده و مکملهایی را خریداری کنند که دارای برچسب اطمینان و مجوز وزارت بهداشت باشد، زیرا تنها این دسته از مکملها مراحل مختلف آزمایشات کنترل فرآورده های غذایی را طی کرده اند.

۳۰ دی ۱۳۸۸ ۱۲:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید