اخبار

افزایش غیرطبیعی میزان سزارین در آسیا

میزان زایمان‌ها از طریق سزارین در آسیا رشد غیرمعمولی داشته، به حدی که در چین به 50 درصد رسیده و این موضوع سازمان‌ جهانی بهداشت را نگران کرده است.
افزایش غیرطبیعی میزان سزارین در آسیا

طبق گزارشی که در مجله پزشکی انگلیسی لانست به چاپ رسیده است میزان زایمان‌ها از طریق سزارین در آسیا رشد غیرمعمولی داشته، به حدی که در چین به 50 درصد رسیده و این موضوع سازمان‌ جهانی بهداشت را نگران کرده است.

در همین زمینه روزنامه فرانسوی زبان لوپوان نیز گزارشی چاپ کرده و در آن به شرح این موضوع پرداخته است که هزینه سزارین گران‌تر از زایمان طبیعی است و تنها هنگامی انجام می‌پذیرد که زایمان طبیعی خطراتی داشته باشد، نباید از نظر دور کرد که زایمان از طریق سزارین برای مادر خطرناک است. با این حال گزارشات و آمار نشان می‌دهد که سزارین تبدیل به نوعی گرایش دسته‌جمعی در برخی نقاط دنیا شده است. براساس آمار در سال 2008-2007 در آسیا از میان حدود 110 هزار تولد، 27 درصد از طریق سزارین انجام شده است. این میزان در سال 2005 در آمریکای لاتین 35 درصد اعلام شده بود. در چین در سال 2008-2007 میزان سزارین 46 درصد بوده که یک‌چهارم زایمان‌های انجام شده به این طریق دلیل پزشکی نداشته‌اند. در ویتنام این میزان به 36 درصد و در تایلند نیز به 34 درصد رسیده است. در میان کشورهای آسیایی هند با 18 درصد و کامبوج با 15 درصد سزارین کمترین آمار در سال را به خود اختصاص داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت در رابطه با دلایل انجام سزارین گزارشی کامل منتشر نکرده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در 60 درصد بیمارستان‌هایی که عمل سزارین در آنها بالاست تنها مقاصد مالی در میان بوده است. زنان بسیاری نیز به دلیل انتخاب روز تولد کودک‌شان، داشتن درد کمتر و پایین آوردن آسیب‌های بدنی گرایش خود به زایمان طبیعی را از دست داده و به سزارین رو آورده‌اند. نکته جالب دیگر اینکه زنان گمان می‌کنند زایمان از طریق سزارین ایمن‌تر از زایمان طبیعی است و سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند و بیرون آمدن جنین از راه طبیعی یا به کمک دستگاه می‌تواند به اسکلت سر و مغز او آسیب وارد کند.منبع: لوپوان
۳ بهمن ۱۳۸۸ ۰۹:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید