اخبار

جامعه پزشکی چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

جامعه پزشکی چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است

یک کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: براساس اعلام سازمان بسیج، تاکنون چهار هزار شهید از جامعه پزشکی شناسایی شده که از این میزان 251 نفر پرستار هستند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا فرزانه میری روز سه شنبه در نخستین همایش منطقه ای استانهای غرب کشور با عنوان طب و ایثار که در سرسرای انتظار کرمانشاه برگزار شد افزود: در دوران دفاع مقدس در هیچ عملیات بزرگی همانند ثامن الائمه تا پایان جنگ در آفندها با مشکل پزشکی و تعداد پزشکان مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه صدمات جنگ بیشتر از توانایی جامعه است ادامه داد: در این میان نقش پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان برای ارائه خدمات درمانی در سریع ترین زمان بیش از گذشته پررنگ می شود.

این کارشناس ارشد پرستاری با بیان اینکه جنگ تحمیلی ایران در آن زمان دومین نبرد طولانی جهان بوده ادامه داد: وقوع جنگ بحرانی پایدار است که منابع مادی و معنوی کشور را از بین می برد و هزینه ای سنگین از خود برجای می گذارد.

وی با اشاره به اینکه به شکلی طبیعی تعداد مجروحان فراتر از پذیرش و قدرت ارائه خدمات بالینی به آنهاست ادامه داد: با توجه به چنین معضلاتی و کمبود نیروهای درمانی، تیم سلامت و کارکنان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی برای درمان قشر وسیعی از مجروحان تدابیری تدوین و در نظر گرفت.

 

** نقش بیمارستان صحرایی در کاهش 50 درصدی تلفات جنگی

به گفته میری تاسیس مراکز فوریت پزشکی و بیمارستان صحرایی موجب کاهش 30 تا 50 درصد از تلفات جنگ شد و در ابتدای جنگ خط اورژانس 25 کیلومتر بعد از خط مقدم زده شد.

وی ادامه داد: بیمارستان های صحرایی در فاصله 100 کیلومتری خط های مقدم برپا شد که این امر نتیجه ای مطلوب در پی نداشت و سیستم به شکلی وارونه درآمد.

این پرستار افزود: پس از مدتی بیمارستان ها به پشت منطقه آتش انتقال داده شد و به صورتی زیرزمینی برای مصون ماندن از بمباران احداث شد.

وی اظهار کرد: پس از انجام این اقدامات اولیه، جراحت های بزرگ در این بیمارستان ها تحت مداوا قرار گرفت و جراحت های اندک و سطحی به بیمارستان های دیگر شهرستان ها انتقال یافتند و تیمی اضطراری متشکل از نیروهای پزشکی و داوطلب ایجاد شد.

این کارشناس ارشد پرستاری از ارتباط با دیگر ارگان ها و اطلاع رسانی به مردم در زمینه خسارات جنگ به عنوان اقدامی پیشگیرانه در آن سالها یاد کرد و گفت: نقش درمانی، مراقبتی و حمایتی تیم سلامت به شکل ارزیابی نیازهای مجروحان و حمایت های درمانی ایفا شد.

 

** دکتر رامی رکوردار جراحی جهان

وی از دکتر منصور رامی به عنوان رکوردار جراحی جهان در دوران جنگ یاد کرد و گفت: این پزشک توانمند در آن زمان موفق به انجام پنج هزار عمل جراحی در ایران شد.

وی در خصوص نقش هماهنگی و همکاری بین بخشی توسط تیم سلامت در دوران جنگ گفت: ایفای این نقش موجب تامین امنیت و سرعت در انتقال مجروحین به مراکز درمانی شد که تضمینی برای بهداشت همگانی شد.

 

** رکورد در انتقال مجروحان جنگی به اتاق عمل

به گفته وی، در زمان عملیات بیت المقدس و رمضان، هزاران مجروح به مراکز درمانی منتقل شدند که زمان انتقال آنان از خظ مقدم تا اتاق عمل به 25 دقیقه رسید که رکوردی بالا بود.

میری ادامه داد: همچنین در عملیات فتح المبین بیش از 15 اورژانس صحرایی در خط مقدم احداث شد که هر اورژانس دارای 15 تا 25 تخت بود.

 

** کنترل بیماری های عفونی

 

میری با بیان اینکه در دوران جنگ تیم سلامت از کنترل بیماری های عفونی غفلت نکرد تصریح کرد: بیماری های عفونی در خسارت های روانی و جسمی و همچنین بروز اپیدمی و ایجاد بحران تاثیرگذار است که با تدوین دستورالعملی از بروز این اپیدمی جلوگیری شد.

به گفته وی با ارائه آموزش های همگانی در آن زمان مردم با کمک های اولیه و دستورالعمل هایی در بخش بهداشت آب و مواد غذایی آشنا شدند.

این همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و واحد آموزش جامعه پزشکی کرمانشاه و با همکاری سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه برگزار شده است.

500 شرکت کننده شامل پزشکان و پیراپزشکان از استانهای غرب کشور در این همایش حضور دارند.

استان کرمانشاه هشت سال درگیر مستقیم جنگ تحمیلی با عراق بود و در این راستا صدها نفر از رزمندگان اسلام و مردم عادی این استان دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید