اخبار

سزارین تهدیدی علیه سلامت مادران باردار

امروزه روی آوردن مادران باردار به روش ختم زایمانی سزارین و عدم توجه به عوارض ناشی از آن باعث شده پدیده ای بس ناخوشایند در جامعه بوجود آید که سلامت مادران و نوزاد تازه متولد شده را در معرض خطرات قابل ملاحظه ای قرار داده است.
سزارین تهدیدی علیه سلامت مادران باردار
کرمانشاه - امروزه روی آوردن مادران باردار به روش ختم زایمانی سزارین و عدم توجه به عوارض ناشی از آن باعث شده پدیده ای بس ناخوشایند در جامعه بوجود آید که سلامت مادران و نوزاد تازه متولد شده را در معرض خطرات قابل ملاحظه ای قرار داده است.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا متخصصان زنان و زایمان، سزارین را روش به دنیا آوردن نوزاد از طریق عمل جراحی عنوان می کنند که براین اساس به طور معمول یک برش جراحی از پایین شکم مادر به رحم ایجاد می‌شود تا از طریق این شکاف نوزاد به دنیا آید.
دکتر نسرین جلیلیان متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: عمل سزارین در صورتی که زایمان یا بارداری مادر دچار پیچیدگی و مشکل خاصی شود، می‌تواند انجام شود اما امروزه بسیاری از خانم‌ها به علت استرس و ترس از زایمان طبیعی، گزینه ختم زایمانی سزارین را انتخاب می‌کنند ولی باید توجه داشت که سزارین دارای خطرهای بسیار بیشتری نسبت به زایمان طبیعی است.
جلیلیان با اشاره به سزارین و عوارض ناشی از آن، گفت: درست است که درد حین زایمان طبیعی نسبت به سزارین بیشتر است ولی عوارض زایمان طبیعی نسبت به سزارین به مراتب کمتر است.
وی افزود: در زایمان طبیعی مادر بلافاصله بعد از زایمان می‌تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد، در حالی که فردی که سزارین کرده حداقل 12 تا 24 ساعت بعد از سزارین به دلیل اثر داروهای بیهوشی و درد محل برش قادر به انجام فعالیت‌های معمولی نیست.
این متخصص زنان و زایمان، میزان خونریزی بعد از زایمان مادرانی که سزارین می‌کنند را بیشتر از مادرانی که به روش زایمان طبیعی ختم زایمان دارند، دانست.
وی گفت: مادرانی که زایمان طبیعی دارند احساس آرامش روانی و عاطفی بیشتری دارند چرا که این مادران با نوزاد خود ارتباط سریعتری برقرار می‌کنند و به این دلیل شیردهی آنان به کودک بهتر و سریعتر انجام می شود.
براساس مطالعات پزشکی از آنجایی که سزارین یک عمل جراحی عمده است مانند هر جراحی دیگر خطراتی نیز به همراه دارد، این خطرات می‌تواند متوجه مادر یا جنین باشد. براساس گفته پزشکان، احتمال بروز عفونت در رحم، ناحیه لگن و یا اعضای نزدیک به لگن مانند کلیه‌ها و مثانه و افزایش خون‌ریزی، مشکلات تنفسی و التهاب ریه‌ها از موارد خطر برای مادر و نارس بودن نوزاد ، داشتن مشکلات تنفسی و ... از موارد خطر برای نوزادان در عمل سزارین می باشد.
شیوا به منش کارشناس ارشد مامایی نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزایش خونریزی و درد، عدم موفقیت در شیردهی بعد از سزارین، افزایش مرگ و میر مادران ناشی از عوارض بیهوشی و وارد کردن بار اقتصادی بر دوش خانواده و دولت را از عوارض سزارین دانست.
به منش تاکید کرد: در زایمانهای طبیعی مادران زودتر به حالت طبیعی خود بر می‌گردند و مشکل شیردهی نیز نخواهند داشت.
این کارشناس ارشد مامایی استان کرمانشاه اظهار داشت: با بالا بردن سطح آگاهی مادران، افزایش آموزش به آنها و هدایت آنها برای تشخیص یک زایمان ایمن باید از سزارینهای بی‌مورد جلوگیری شود تا آمار سزارین ها کاهش یابد.
567
۶ بهمن ۱۳۸۸ ۱۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید