اخبار

وزیر بهداشت: آنفلوانزای A کنترل شد

ایران با کمترین میزان عوارض از بحران آنفلوانزای A خلاص شد.
وزیر بهداشت: آنفلوانزای A کنترل شد
وزیر بهداشت و درمان روز دوشنبه در مراسم تقدیر از فعالان آنفلوانزای نوع A در حج امسال که در محل این وزارتخانه برگزار شد با اعلام خودکفایی کشور در تولید داروی «اسل تامی ویر» برای درمان آنفلوانزای نوع A اظهارداشت: ایران با کمترین میزان عوارض از بحران آنفلوانزای A خلاص شد.
دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان با عنوان این مطلب که آنفلوانزای نوع A می توانست اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد گفت: سیاستهای اتخاذ شده در مقابله با این بیماری باعث شد که بسیاری از عوارض آنفلوانزای A در کشور کنترل شود.

به گزارش مهر ، وزیر بهداشت و درمان روز دوشنبه در مراسم تقدیر از فعالان آنفلوانزای نوع A در حج امسال که در محل این وزارتخانه برگزار شد با اعلام خودکفایی کشور در تولید داروی «اسل تامی ویر» برای درمان آنفلوانزای نوع A اظهارداشت: ایران با کمترین میزان عوارض از بحران آنفلوانزای A خلاص شد.

وی گفت: با رسیدن موج آنفلوانزای A به ایران در یک هفته میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به 40 نفر و ظرف دو هفته مرگ و میر آن به 80 نفر افزایش یافت. هرچند از نظر ما حتی یک مورد مرگ هم زیاد است اما مقایسه وضعیت آنفلوانزای A در ایران با بسیاری از کشورهای پیشرفته، نشان می‌دهد که بهترین مراقبتها در ایران انجام شده است.

وزیر بهداشت بدترین و بهترین حالت میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای A در دنیا را دو تا 5/14 نفر به ازای هر یک میلیون جمعیت عنوان کرد و گفت: 140 مورد مرگ ثبت شده در ایران به دلیل آنفلوانزای A نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر این بیماری در کشور دو در یک میلیون نفر بوده است. یعنی حداقل آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است. این امر تا حدی به همکاریهای مناسب بین بخشی و همچنین توجه جدی مردم به رعایت نکات بهداشتی مربوط می‌شود.

دستجردی با بیان اینکه در بحث آنفلوآنزا همه دستگاه ها با نیت خالص و برای مردم خدمت کردند ، اضافه کرد: این همکاریها منجر به آن شد از میدان مبارزه با آنفلوانزا پیروز خارج شویم بنابراین با مشارکت مردم و همکاریهای بین بخشی می‌توان شاهد موفقیت را در آغوش گرفت. همکاری های صورت گرفته در مورد آنفلوانزای A نمونه خوبی برای فعالیتهایی است که باید در آینده برای نظام سلامت در نظر گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با آنفلوانزای A در کشور گفت: از ابتدای مطرح شدن این بحث، ستادها و کمیته‌های مختلف تشکیل شد و با سیاست‌گذاریهای انجام شده بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری کنترل شدند. با اتخاذ این سیاستها از تعطیلی بسیاری از مدارس جلوگیری شد حتی آنفلوانزای A می‌توانست اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. اما با تلاش گروههای پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی و سیاست‌گذاریهای انجام شده در ستاد کشوری و کمیته آنفلوانزا از بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری شد.

وزیر بهداشت گفت: از ابتدای مطرح شدن بحث آنفلوانزا سیاست بر آن بود که در جهت خودکفایی حرکت کنیم. بر این اساس فعالیتهایی برای تولید واکسن آنفلوانزای A در کشور آغاز شده و دنبال می‌شود. همچنین در ابتدا داروی «اسل تامی ویر» به مقدار مناسب خریداری شد و پس از آن در داخل کشور تولید و در این زمینه به خودکفایی رسیدیم.
۶ بهمن ۱۳۸۸ ۱۱:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید