اخبار

47 درصد زایمان‌ها در استان کرمانشاه به روش سزارین است

47 درصد زایمان‌ها در استان کرمانشاه به روش سزارین است

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش 10 درصدی آمار سزارین در استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 47 درصد زایمان‌ها در استان به روش سزارین انجام می‌شود.

شیوا کاظمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، از کاهش 10 درصدی سزارین در استان در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بر اساس هدف از پیش تعیین شده، سال گذشته می‌بایست تعداد موارد سزارین 10 درصد کاهش پیدا می‌کرد که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در جهت اطلاع رسانی در خصوص مزایای زایمان طبیعی و نیز مضرات انجام سزارین و نیز رایگان شدن زایمان طبیعی توانستیم به هدف تعیین شده برسیم.

وی تصریح کرد: همچنین در راستای تحقق این هدف افزایش کارانه ماماها و نیز افزایش دستمزد متخصصین زنان و زایمان وتشویق آنها به تجویز زایمان طبیعی نقش موثری داشت.

کاظمی اظهار کرد: با توجه به عملکرد مطلوب استان در زمینه کاهش آمار سزارین، هدف گذاری امسال کاهش پنج درصدی آمار سزارین است.

وی خاطرنشان کرد: این هدف گذاری پنج درصدی از آن جهت است که همیشه در درصدهای پایین‌تر کاهش آمار به سختی صورت می‌گیرد.

به گفته مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال حاضر 47 درصد زایمان‌های استان به روش سزارین انجام می‌شود.

کاظمی مهم‌ترین علت سزارین در بیمارستانهای استان را سزارین‌های تکراری عنوان کرد و افزود: متاسفانه مادرانی که اولین فرزند خود را به روش سزارین به دنیا آورده‌اند در اکثر موارد برای انجام زایمان‌های دوم و سوم نیز مجبور به استفاده از روش سزارین هستند.

وی خاطرنشان کرد: تنها در برخی موارد و با نظر پزشک متخصص زنان و زایمان و در صورتی که علت سزارین اول تنگی لگن نباشد، اجازه زایمان طبیعی داده می‌شود.

کاظمی در خصوص تعداد دفعات زایمان در مادرانی که برای اولین بار از روش سزارین استفاده کرده‌اند، گفت: قاعدتا وقتی شکم برای سه بار باز می‌شود تمامی احشای درونی شکم به هم می‌چسبند و احتمال خونریزی‌های شدید داخلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازشدن شکم بری انجام چهارمین سزارین بسیار خطرناک خواهد بود، گفت: متاسفانه سالیانه مواردی از مرگ مادران باردار را بر اساس انجام سزارین‌های تکراری داریم.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: مادرانی که بار اول بدون داشتن دلیل موجه سزارین انجام داده‌اند خود را بیخود و بی‌جهت در معرض خطراتی از جمله خونریزی، چسبندگی احشای داخلی بدن و در صورت تکرار چندباره حتی مرگ قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: در سال جاری تمرکز بیشتر بر ممانعت از انجام سزارین در مادرانی است که برای نخستین بار زایمان انجام می‌دهند.

کاظمی اظهار کرد: در همین راستا از هفته بیستم بارداری هشت جلسه کلاس آموزشی برای مادران باردار در محل بیمارستانهای دولتی از جمله بیمارستان معتضدی و امام رضا (ع)برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روش‌های زایمان بدون درد و غیردارویی نیز انجام می‌شود که انجام این نوع زایمان با نظر متخصص زنان و زایمان بوده و در آن از روش‌های تن‌آرامی، رایحه درمانی، و تنفس برای انجام زایمانی بی‌درد استفاده می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زایمان طبیعی چه با درد و چه با روش بی‌درد تعرفه رایگان دارد.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید