اخبار

عوامل خطرساز بروز بیماری ها در جمعیت 15 تا 64 سال کشور نگران کننده است

عوامل خطرساز بروز بیماری ها در جمعیت 15 تا 64 سال کشور نگران کننده است

مدیرکل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وضعیت عوامل خطرساز در بیماری های غیرواگیر میان جمعیت 15 تا 64 سال کشور را نگران کننده عنوان کرد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر شهرام رفیعی فر روز سه شنبه در دومین کنگره بین المللی بهداشت و ارتقای سلامت که در سرسرای انتظار کرمانشاه در حال برگزاری است افزود: از جمعیت یاد شده 10 درصد سیگار مصرف می کنند، 88 درصد دارای تغذیه نامناسب هستند و افزون بر 16 درصد هم دارای چاقی هستند.

وی همچنین 19 درصد از این جمعیت را دارای فشار خون بالا، 27 و 97 درصد را دارای کلسترول بالا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی برای ارتقای سلامت عمومی به عنوان یک مبحث کلیدی در وزارت بهداشت و قوای سه گانه حاکمیت جمهوری اسلامی پذیرفته شده است اظهار کرد: امروزه بهترین حکومت ها آنانی هستند که در برنامه های خود اولویت را به سلامت می دهند.

وی گفت: با اجرای موفق برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی می توان 80 درصد از عوامل خطرساز که زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را فراهم می کنند و نیز40 درصد از عوامل ابتلای به سرطان ها را در کشور پیشگیری و کنترل کرد.

وی از جمله مزایای ترویج خود مراقبتی در جامعه را پیشگیری از بیماری ها، کاهش مراجعات غیرضروری به میزان 20 درصد و صرفه جویی مالی در منابع به میزان هفت تا 20 درصد عنوان کرد.

رفیعی فر تاکید کرد: برنامه تحول نظام سلامت امسال نیز با تمرکز بر روی حوزه بهداشت ادامه خواهد یافت که 6 پروژه را در قالب این برنامه از جمله تحول خدمات مراقبت های اولیه در روستاها و شهرهای دارای جمعیت کمتر از20 هزار نفر را در دستور کار داریم.

وی گفت: در این برنامه قصد داریم همه جمعیت حتی آنهایی که ظاهرا سالم هستند و بیماری خاصی ندارند را زیرپوشش قرار دهیم.

وی گفت: این برنامه را در موقعیت مدارس، محل کار، منازل، دانشگاه ها، پادگان ها و زندان ها در دستور اجرا خواهیم داشت.

رفیعی فر گفت: طرح خودمراقبتی امسال بطور آزمایشی در استان مازندران اجرا می شود و هدف هم ارتقای سلامت، سالم سازی محیط زندگی، پرهیز از مراجعات غیرضروری و اهدای زندگی با کیفیت به آنهایی که بیماری های مزمن دارند، می باشد.

دومین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و ششمین کنگره ملی با حضور میهمانانی از کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، افغانستان، ازبکستان، اوکراین، قزاقستان و عمان در کرمانشاه در حال برگزاری است.

در این کنگره که به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت ابراهیم رضایی بابادی استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان وزارت بهداشت و درمان نیز حضور دارند.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید