اخبار

محصولات پرکالری مانند کیک و بیسکویت نباید بیش از 2 بار در هفته مصرف شود

محصولات پرکالری مانند کیک و بیسکویت نباید بیش از  2 بار در هفته مصرف شود

دکتر میرمعینی رئیس اداره غذای معاونت غذا و دارو درخصوص معرفی اسیدهای چرب ترانس گفت:اسیدهای چرب ترانس آن دسته از ایزومرهای غیر طبیعی اسیدهای چرب هستند که دارای حداقل یک باند دوگانه در وضعیت ترانس باشند . این اسیدها از طریق هیدروژناسیون صنعتی روغن های گیاهی تولید می شوند .

وی در رابطه با عوارض ناشی از مصرف این نوع اسیدها گفت: اسیدهای چرب ترانس  موجب کاهش  کلسترولHDL  ،و افزایش کلسترول LDL  و در نتیجه بروز بیماری های قلبی عروقی و  موجب اختلال در رشد  وتکامل جنین ، افزایش لیپوپروتئین a  وافزایش چربی پلاسما می شوند . وی افزود : ارتباط مستقیم بین سرطان پروستات در مردان و ایست قلبی در زنان با افزایش مقدار اسیدهای چرب ترانس در خون وجود دارد و اثر مضر اسیدهای چرب ترانس حداقل 2 برابر نوع اشباع است .

دکتر میرمعینی در ادامه گفت: طبق بررسی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف محصولات حاوی روغن های نباتی هیدروژنه  مانند غذاهای سرخ شده در این روغن ها و برخی مصولات قنادی که در تهیه آنها از این روغن ها استفاده می شود منبع عمده دریافت اسیدهای چرب ترانس (TFA) در رژیم غذایی هستند . 

 وی درخصوص استفاده قنادی ها از روغن های هیدروژنه گفت: کلیه صنایع تولید کننده کیک، کلوچه، بیسکویت و تمام محصولات قنادی از روغن‌های هیدروژنه استفاده می‌شود چون تولیدکننده‌ها مجبورند به خاطر ایجاد بافت مناسب در محصولات خود، از روغن‌های جامد و هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب ترانس و اشباع آنها بسیار بالا است، استفاده کنند.

 دکتر میرمعینی در رابطه با مقدار مصرف محصولات پرکالری عنوان کرد :  محصولات پرکالری مانند کیک و بیسکویت باید با تنوع و حداکثر هفته‌ای 2 بار مصرف شود . یعنی همان‌طور که متخصصان تغذیه معتقدند که اسنک‌های پرکالری و با ارزش تغذیه‌ای پایین مانند چیپس و پفک هم می‌توانند گاهی در برنامه غذایی افراد باشند محصولات قنادی مانند انواع کیک و بیسکویت هم تنها گاهی می‌توانند در رژیم غذایی ما جایی داشته باشند و نباید از آنها به‌صورت روزانه و مداوم استفاده کرد.

 

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید